Comparing Academic Self-efficacy of the Student with Learning Disability, Blindness, and Somatomotor Disability with Their Normal Peers

خونساری, فاطمه and قمرانی, امیر and نفس زاده, نورالدین Comparing Academic Self-efficacy of the Student with Learning Disability, Blindness, and Somatomotor Disability with Their Normal Peers. Comparing Academic Self-efficacy of the Student with Learning Disability, Blindness, and Somatomotor Disability with Their Normal Peers.

[img] Text
3.pdf

Download (1MB)

Abstract

The objective of the present study was to compare the self-efficacy of the student with learning disability, blindness, and somatomotor disability with their normal peers. The present study is a causal-comparative research. The population of the study included all students of the high school with learning disability, blindness, and somatomotor disability and normal ones in Isfahan City in academic year 2013-2014. The sample of the study includes 120 students (30 with learning disability, 30 with blindness, 30 with somatomotor disability and 30 normal students) of first grade to third grade of high school which were selected using available random sampling. To collect the data, and self-efficacy was employed. The data was analyzed using a descriptive method and MANOVA. The results of the study indicated that there was a significant difference between self-efficacy among the normal students and those with learning disability, those with blindness and those with somatomotor disability. Furthermore, among these three exceptional children groups, in the variable self-efficacy, children with somatomotor disability had the highest score and children with learning disability had the least score .

Item Type: Article
Persian Title: مقایسه خودکارآمدی در دانش آموزان ناتوانی یادگیری، نابینا، معلول جسمی حرکتی و همتایان عادی
Persian Abstract: با توجه به اهمیت خودکارآمدی به عنوان عاملی موثر درتحصیل افراد ناتوانی یادگیری،نابینا ومعلول جسمی حرکتی بود. مطالعه حاضر با هدف بررسی مقایسه ای خودکارآمدی دردانش آموزان با ناتوانی یادگیری، نابینا، معلول جسمی حرکتی و همتایان عادی شهر اصفهان انجام شد.این پژوهش یک مطالعه علي- مقایسه ای است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مقطع دبیرستان دارای ناتوانی یادگیر، نابینا، معلول جسمی - حرکتی و عادی شهر اصفهان در سال تحصیلی ۳۹ می باشد. آزمودنی های پژوهش شامل ۰۹۱ دانش آموز) ۹۱ دانش آموز دارای ناتوانی یادگیری، ۹۱ دانش آموز -۳۹ نابینا، ۹۱ دانش آموز معلول جسمی - حرکتی و ۹۱ دانش آموز عادی( پایه اول دبیرستان تا سوم دبیرستان بودند که به روش نمونه گیری تصادفی دردسترس از میان جامعه آماري انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس خودکارآمدی استفاده شد. داده ها به روش توصیفی و تحلیل واریانس چند متغیری )مانوا( تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد تفاوت معناداری ) p=0/001 ( بین خودکارآمدی در بین کودکان عادی با کودکان دارای اختلال یادگیری، نابینا و معلول جسمی-حرکتی وجود دارد. همچنین دربین این 3 گروه کودکان استثنایی نیز، در متغیر خودکارآمدی، کودکان دارای اختلال جسمی حرکتی بالاترین نمره و کودکان با اختلال یادگیری کمترین نمره را داشتند.نتیجه این پژوهش حاکی این است که خودکارآمدی میتواند به عنوان عاملی موثر در تقویت یادگیری باثبات تر دانش آموزان موثر باشد.این نتیجه تلویحات مهمی، در زمینه برنامهریزی، آموزش و ارتقای بهداشت روانی دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری، نابینا و افراد دارای معلول جسمی- حرکتی میباشد
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 20 Jan 2021 15:25
Last Modified: 20 Jan 2021 15:25
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12257

Actions (login required)

View Item View Item