The role of self-esteem in predicting social anxiety of mothers of autistic children

مجرد, ارزو and اسرافیلی, هاجر and مجرد, ازیتا The role of self-esteem in predicting social anxiety of mothers of autistic children. The role of self-esteem in predicting social anxiety of mothers of autistic children.

[img] Text
5.pdf

Download (1MB)

Abstract

The purpose of this study was to determine the role of self-esteem in predicting social anxiety of mothers of children with autism. The statistical population included all mothers with autistic children who resided in Ardebil city in 2113, among whom 11 were selected through available sampling. The Purpose of this research was to explain to participants and their conscious satisfaction was obtained. For collecting data, Coopersmith self-esteem (1318) and Davodi and Najarian social (2112) scales were used. Data were analyzed using Pearson correlation and Regression. The results showed a significant negative relationship between self-esteem and social anxiety and as self-esteem increases, social anxiety decreases, and vice versa. Self-esteem was also able to predict social anxiety in mothers of children with autism. Therefore, it is suggested to hold workshops, seminars, training courses and individual and group counseling in these individuals to reduce social anxiety disorder and reduced other psychological disorders in these individual.

Item Type: Article
Persian Title: نقش عزت نفس در پیشبینی اضطراب اجتماعی مادران کودکان مبتلا به اوتیسم
Persian Abstract: پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش عزت نفس در پیشبینی اضطراب اجتماعی مادران کودکان مبتلا به اوتیسم انجام شد. جامعه آماری شامل همه مادران دارای کودک اوتیسم که در سال 8931 در شهر اردبیل ساکن بودند را تشکیل میدادند که از میان آنها 06 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند که قبل از اجرای پژوهش اهداف پژوهش به شرکتکنندگان توضیح داده شد و رضایت آگاهانهشان جلب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای ) عزت نفس کوپراسمیت ) 8301 ( و اضطراب اجتماعی داودی و نجاریان ) 8916 استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین عزت نفس و اضطراب اجتماعی رابطه منفی معنادار وجود دارد و هر چقدر عزت نفس افزایش یابد اضطراب اجتماعی کاهش مییابد و بلعکس. همچنین عزت نفس قادر به پیشبینی اضطراب اجتماعی در مادران کودکان مبتلا به اوتیسم بود. بنابراین پیشنهاد میشود با برگزاری کارگاهها، سمینارها، دورههای آموزشی و مشاورههای فردی و گروهی عزت نفس را در این افراد تقویت تا بدین طریق موجب کاهش اختلال اضطراب اجتماعی و به دنبال آن سایر اختلالات روانشناختی در این افراد شد.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 23 Jan 2021 06:04
Last Modified: 23 Jan 2021 06:04
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12260

Actions (login required)

View Item View Item