Investigating the effect of play on memory development of mentally retarded children

Naghdi, Sara and Karimizadeh, Amin Investigating the effect of play on memory development of mentally retarded children. Investigating the effect of play on memory development of mentally retarded children.

[img] Text
2.pdf

Download (955kB)

Abstract

The ability to use memory as a key factor in the treatment of mentally retarded children. One of the suggested methods to develop and strengthen the memory of these children is play therapy. The aim of this study was to investigate the effect of play on memory development of children with mental disabilities. The statistical population of the study consisted of boys and girls with mental disabilities in Kurdistan province with an identity age range of eight to fifteen years who were selected by convenience sampling method. They were then divided into three groups: control, individual games and group games. The design of this research is quasi-experimental and has been performed as a pre-test-post-test. Data were collected using a subtest of Wechsler cultivars (short-term memory) and analyzed using analysis of covariance with a significance level of P <0.05. The results show that group and individual games have a significant effect on short-term memory of mentally retarded children; Therefore, in educational programs for these children, movement games can be used in both group and individual models to enhance short-term memory.

Item Type: Article
Persian Title: بررسی تاثیر بازی بر پرورش حافظه کودکان کم توان ذهنی
Persian Abstract: توانایی به کارگیری حافظه به¬عنوان یک عامل کلیدی در درمان کودکان کم¬توان ذهنی است. یکی از روش¬های پیشنهاد شده جهت رشد و تقویت حافظه‌ی این کودکان بازی درمانی است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر بازی بر پرورش حافظه‌ی کودکان کم¬توان ذهنی است. جامعه¬ی آماری پژوهش را دختران و پسران کم¬توان ذهنی استان کردستان با دامنه¬ی سن شناسنامه¬ای هشت تا پانزده سال تشکیل دادند که به روش نمونه¬گیری در دسترس انتخاب شدند. سپس آن¬ها به سه گروه کنترل، بازی¬های انفرادی و بازی¬های گروهی تقسیم گرديدند. طرح اين پژوهش نیمه تجربی بوده و به¬صورت پیش¬آزمون- پس¬آزمون اجرا شده است. داده¬ها با استفاده از خرده¬آزمون ارقام وکسلر کودکان)حافظه¬ کوتاهمدت( جمع¬آوری شده و با استفاده از تحلیل کوواريانس با سطح معناداری 0.05) P<) تجزيه¬ و تحلیل گرديد. نتايج نشان می¬دهد که بازی¬های گروهی و انفرادی اثر معناداری بر حافظه‌ی کوتاه مدت کودکان کم¬توان ذهنی دارد؛ بنابراين، در برنامه¬ريزی¬های آموزشی برای اين کودکان میتوان از بازی¬های حرکتی در دو مدل گروهی و انفرادی جهت تقويت حافظه‌ی کوتاه مدت استفاده کرد.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 23 Jan 2021 06:03
Last Modified: 23 Jan 2021 06:03
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12277

Actions (login required)

View Item View Item