Challenges of play spaces for children with special needs: Inclusion Approach (with emphasis on children with physical and motor disabilities)

Kaveh, Manijeh Challenges of play spaces for children with special needs: Inclusion Approach (with emphasis on children with physical and motor disabilities). Challenges of play spaces for children with special needs: Inclusion Approach (with emphasis on children with physical and motor disabilities).

[img] Text
6.pdf

Download (847kB)

Abstract

In Iran, as in most countries, there are no suitable and standard play spaces for these children with special needs. The aim of this study was to investigate the challenges of play spaces for children with special needs with an inclusive approach .Using the descriptive review method, the present study included studies conducted in this field from 1990 to 2020 in Iran Doc, Magiran, Science Direct, EBSco, Google Scholar databases from Iran and other countries. Findings first discussed the importance of play and then discussed the differences between children's play with special needs and their challenges in using play spaces. The results showed that children with special needs had less opportunity to participate in play with children and less developmental opportunities than normal children. Studies have shown that only about 1% of playgrounds in the countries are designed to provide access to children with special needs. The results showed that both parents and children avoid play spaces. Most of the previous efforts, if any, have led to their separation from other members of society. Most of the previous efforts, if any, have led to their separation from other members of society. In Iran, there is a gap in suitable play spaces for these people. Lack of public awareness about the rights of people with special needs and lack of understanding of the importance of their problems and the lack of priority in their rights is one of the challenges in this area. The attitude of key people plays an important role in creating a suitable and inclusive play space for children.

Item Type: Article
Persian Title: چالش های فضاهای بازی برای کودکان با نیازهای ویژه ؛ رویکرد فراگیر سازی (با تأکید بر کودکان با کم توان جسمی – حرکتی)
Persian Abstract: هدف: در ایران نیز مانند اکثر کشورها فضاهای بازی مناسب و استاندارد برای کودکان با نیاز ویژه وجود ندارد. هدف این مطالعه بررسی چالش های فضاهای بازی برای کودکان با نیازهای ویژه با رویکرد فراگیر سازی است. پژوهش حاضر با استفاده از روش مروری تشریحی، بررسی پژوهش های انجام شده در این حیطه از سال 1990 تا 2020 در پایگاه های اطلاعاتی ایران داک، مگ ایران، ، ScienceDirect، EBSco, Google Scholar از ایران و کشورهای مختلف را در بر داشت. یافته ها ابتدا به اهمیت بازی و سپس به بحث تفاوتهای بازی کودکان با نیاز ویژه و چالش های آنها در استفاده از فضاهای بازی پرداخته شد. نتایج پژوهش نشانگر این بود کودکان دارای نیاز ویژه فرصت کمتری برای مشارکت در بازی با کودکان و فرصت های رشدی کمتری به نسبت همسالان غیر معلول خود دارند. مطالعات نشان دادند که فقط حدود 1٪ از زمین های بازی در کشورها با هدف دسترسی کودکان با نیاز ویژه ساخته شده اند. نتایج نشان داد که هم والدین و بچه ها از فضاهای بازی اجتناب می کنند. اغلب کوشش های صورت گرفته قبلی هم اگر باشد منجربه جدا سازی انها از سایر افراد جامعه شده است. نتیجه گیری: در ایران نیز خلاء فضاهای بازی مناسب برای این افراد به چشم می خورد. فقدان آگاهی جامعه در رابطه با حقوق افراد دارای نیاز ویژه و عدم درک اهمیت مشکلات آنان و در اولویت قرار نگرفتن حقوق آنها از چالش های این حیطه است. نگرش افراد کلیدی در ایجاد فضای بازی مناسب و فراگیر برای کودکان نقش مهمی ایفا می کند.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 23 Jan 2021 08:51
Last Modified: 23 Jan 2021 08:51
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12345

Actions (login required)

View Item View Item