Comparison of effectiveness between active music therapy and play therapy on social skills on autistic boys

امینی شیرازی, نرگس and اصغرپورلشکامی, زهرا and فرزانه, محمدرضا Comparison of effectiveness between active music therapy and play therapy on social skills on autistic boys. Comparison of effectiveness between active music therapy and play therapy on social skills on autistic boys.

[img] Text
10.pdf

Download (620kB)

Abstract

Music therapy and play therapy are two effective therapeutic techniques to control some deficiencies in social interaction, communication skills in autistic children. In this study we aimed to compare the effectiveness of active music therapy and play therapy on ocular and social skills in children with autism. The study samples included 38 boys between the ages of 6 and 12 years with autism disorder (level 2) who were in rehabilitation centers of Tehran. We measured social skills with Gresham & Elliot test in all 38 children. Then, they were randomly divided into music (M), play (P) and control (C) groups. 12 sessions of active music therapy and play therapy were performed on M and P groups respectively, while only the usual training was conducted on C group. The level of social skills of all three groups were re-measured after interventions and collected data analyzed with SPSS software. The study revealed that music therapy and play therapy significantly improved social skills in autistic children (P<8080).

Item Type: Article
Persian Title: اختلال طیف اتیسم یکی از شایعترین اختلالات رشدی عصبی است که باعث میشود کودکان دارای این اختلال نقص در مهارتهای ارتباطی، نقص در تعاملات اجتماعی، علایق محدود، رفتارهای تکراری و کلیشهای داشته باشند. موسیقیدرمانی و بازیدرمانی دو راهکار درمانی مؤثر برای کنترل برخی از مشکلات اصلی این گروه است. مطالعه حاضر به مقایسه اثربخشی موسیقی درمانی فعال و بازی درمانی بر مهارتهای اجتماعی 38 پسر 6 تا 12 ساله مبتلا به اختلال اتیسم سطح 2 از مراکز توانبخشی شهر تهران می- پردازد. میزان مهارت اجتماعی این کودکان توسط مقیاس درجهبندی مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت ) SSRS ( اندازهگیری شد. سپس نمونهها به صورت تصادفی ساده به سه گروه موسیقی ) M (، گروه بازی ) P ( و گروه کنترل ) C ( تقسیم شدند. برای گروه M 12 جلسه مداخله موسیقیدرمانی فعال و برای گروه ، P به همان تعداد جلسه بازیدرمانی انجام شد. برای گروه C فقط جلسات آموزشی رایج مراکز انجام شد و سپس مهارت اجتماعی هر سه گروه مجددا اندازهگیری شد. نتایج آزمون آماری یافتهها برای مقایسه سه گروه پس از انجام مداخلات توسط آزمون ANOVA در نرمافزار SPSS 23 نشان داد که تفاوت معنی داری میان نتایج سه گروه حاصل شده است p<8080) ( و آزمون تعقیبی توکی مشخص کرد میزان مهارت اجتماعی گروه M و P نسبت به گروه C به طور معنادار متفاوت است. بدین معنا که بهبود در گروه M و P دیده شد اما در گروه C بهبودی در مهارت اجتماعی مشاهده نشد
Persian Abstract: اختلال طیف اتیسم یکی از شایعترین اختلالات رشدی عصبی است که باعث میشود کودکان دارای این اختلال نقص در مهارتهای ارتباطی، نقص در تعاملات اجتماعی، علایق محدود، رفتارهای تکراری و کلیشهای داشته باشند. موسیقیدرمانی و بازیدرمانی دو راهکار درمانی مؤثر برای کنترل برخی از مشکلات اصلی این گروه است. مطالعه حاضر به مقایسه اثربخشی موسیقی درمانی فعال و بازی درمانی بر مهارتهای اجتماعی 38 پسر 6 تا 12 ساله مبتلا به اختلال اتیسم سطح 2 از مراکز توانبخشی شهر تهران می- پردازد. میزان مهارت اجتماعی این کودکان توسط مقیاس درجهبندی مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت ) SSRS ( اندازهگیری شد. سپس نمونهها به صورت تصادفی ساده به سه گروه موسیقی ) M (، گروه بازی ) P ( و گروه کنترل ) C ( تقسیم شدند. برای گروه M 12 جلسه مداخله موسیقیدرمانی فعال و برای گروه ، P به همان تعداد جلسه بازیدرمانی انجام شد. برای گروه C فقط جلسات آموزشی رایج مراکز انجام شد و سپس مهارت اجتماعی هر سه گروه مجددا اندازهگیری شد. نتایج آزمون آماری یافتهها برای مقایسه سه گروه پس از انجام مداخلات توسط آزمون ANOVA در نرمافزار SPSS 23 نشان داد که تفاوت معنی داری میان نتایج سه گروه حاصل شده است p<8080) ( و آزمون تعقیبی توکی مشخص کرد میزان مهارت اجتماعی گروه M و P نسبت به گروه C به طور معنادار متفاوت است. بدین معنا که بهبود در گروه M و P دیده شد اما در گروه C بهبودی در مهارت اجتماعی مشاهده نشد
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 23 Jan 2021 05:37
Last Modified: 23 Jan 2021 05:37
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12377

Actions (login required)

View Item View Item