Psychological Interventions on Mother's Interaction with Child with Down syndrome

دهقان, ساناز and کیائی, مریم and محمدی, زیبا Psychological Interventions on Mother's Interaction with Child with Down syndrome. Psychological Interventions on Mother's Interaction with Child with Down syndrome.

[img] Text
11.pdf

Download (747kB)

Abstract

Children with Down Syndrome have special needs, so mothers of this range of children are more likely to have problems with their child than other parents because of their special circumstances and needs. For these children, they are not foreseen in social situations and deprived of their social rights. Therefore, designing appropriate programs with the help of psychological interventions is one of the most important factors in helping this spectrum of people. The purpose of this study was to investigate the effect of psychological interventions on enhancing non-sleeping interactions and better and more mother-to-child communication with Down syndrome. The study was experimental and pre-test and post-test design with control group was used. The statistical population of this study consisted of all mothers of children with Down Syndrome in Bushehr Daily Education and Rehabilitation Center affiliated with Welfare Organization. Thirty mothers of children with Down Syndrome were selected by convenience sampling from Bushehr Rehabilitation Center and then were assigned to two groups. The experimental group participated in 13 training sessions, while the control group did not receive the training. To collect the data, Pianta Parent Relationship Scale was used. Positive psychological interventions were administered to the experimental group during 13 training sessions. The results showed that positive psychological interventions improved mother-child relationship with Down syndrome. Based on the results of this study, psychiatric interventions can improve the mother-child relationship with Down syndrome. Therefore, this method is recommended as an effective program for mothers with children with Down syndrome.

Item Type: Article
Persian Title: مداخلات روانشناسی بر تعامل مادران با کودک مبتلا به سندرم داون
Persian Abstract: کودکان مبتلا به سندروم داون دارای نیازهای ویژه بوده بنابراین مادران این طیف از کودکان نسبت به دیگر والدین به دلیل شرایط و نیازهای خاص این کودکان، به میزان بیشتری در ارتباط با فرزندشان مشکل دارند. برای این کودکان در موقعیتهای اجتماعی دوراندیشی نشده است و از حقوق اجتماعی خود محروم میشوند. بنابراین طراحی برنامههای مناسب با بهرهگیری از مداخلات روانشناسی از مهمترین عوامل برای کمک به این طیف از افراد جامعه میباشد. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر مداخلات روانشناسی بر افزایش تعامل بدون خشودنت و ارتباط بهتر و بیشتر مادر با کودک مبتلا به سندرم داون است. پژوهش از نوع آزماشی بوده و از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را تمام مادران کودکان مبتلا به سندرم داون مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی بوشهر، وابسته به سازمان بهزیستی تشکیل دادند. 33 نفر از مادران کودکان مبتلا به سندرم داون با روش نمونهگیری در دسترس از مرکز توانبخشی شهرستان بوشهر انتخاب و سپس در دو گروه جایگزین شدند. گروه آزمایش، در 13 جلسه آموزشی در برنامه آموزشی شرکت کردند، در حالی که به گروه کنترل این آموزش ارائه نشد . جهت گردآوری دادهها، مقیاس رابطه والدکودک پیانتا استفاده شد. مداخلات روانشناسی مثبتنگر طی 13 جلسه آموزشی روی گروه آزمایش اجرا گردید. نتایج نشان داد که مداخلات روانشناسی مثبتگرا موجب بهبود رابطه مادر با کودک مبتلا به سندرم داون گردید. براساس نتایج این تحقیق، با بهرهگیری از مداخلات روانشناسی مثبتگرا میتوان رابطه مادر با کودک مبتلا به سندرم داون را بهبود بخشید. بنابراین، این روش به عنوان یک برنامه موثر برای مادران با کودک مبتلا به سندرم داون توصیه میشود.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 23 Jan 2021 05:36
Last Modified: 23 Jan 2021 05:36
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12378

Actions (login required)

View Item View Item