The Effectiveness of Computer Aided Cognitive Rehabilitation on working Memory in High Performance Autism Children

محمد نیا, زهرا and محمدنیا, ندا The Effectiveness of Computer Aided Cognitive Rehabilitation on working Memory in High Performance Autism Children. The Effectiveness of Computer Aided Cognitive Rehabilitation on working Memory in High Performance Autism Children.

[img] Text
15.pdf

Download (672kB)

Abstract

The purpose of this study was to determine the effect of computer-assisted cognitive rehabilitation on working memory in high-functioning autistic children. The research method was quasi-experimental with pretest-posttest design with control group. The statistical population of this study was all children with autism in Tehran rehabilitation centers in 1300. From the target population, 12 high-functioning autistic children were selected using convenience sampling based on Autism Spectrum Scale Questionnaire as the sample size and randomly assigned to two experimental (n = 6) and control (n = 6) groups. Initially, both groups were evaluated by Cornwall working Memory Test. Then the experimental group received 17 sessions of 54 minutes during 5 weeks of computerized cognitive rehabilitation. At the end both groups were reassessed. Data were analyzed using analysis of covariance. The findings of this study showed that cognitive-computer-assisted rehabilitation improves the working memory of high-functioning autistic children. Therefore, computer assisted cognitive rehabilitation can be used as an effective intervention in improving working memory in high-functioning autistic children.

Item Type: Article
Persian Title: اثربخشی توانبخشی شناختی رایانه یار بر حافظه فعال کودکان اتیسم با عملکرد بالا
Persian Abstract: پژوهش حاضر، با هدف اثربخشی توانبخشی شناختی رایانه یار بر حافظه فعال کودکان اتیسم با عملکرد بالا انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان اتیسم مراکز توانبخشی شهر تهران در سال 1930 بود. از بین جامعه هدف 12 کودک اتیسم با عملکرد بالا با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس بر اساس پرسشنامه سنجش دامنه طیف اتیسم بهعنوان حجم نمونه انتخاب و در دوگروه آزمایش ) 6نفر( و کنترل ) 6نفر( بهشیوه تصادفی گمارش شدند. در ابتدا هردو گروه توسط آزمون حافظه فعال کورنولدی مورد ارزیابی قرار گرفتند. پس از آن گروه آزمایش در 17 جلسه 54 دقیقهای در طول 5 هفته توانبخشی شناختی رایانه یار را دریافت کردند در پایان هر دو گروه مجددا مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای این پژوهش نشان داد که توانبخشی شناختی رایانه یار موجب بهبود حافطه فعال کودکان اتیسم با عملکرد بالا میشود. از این رو می توان از توانبخشی شناختی رایانه یار به عنوان یک روش مداخله ای موثر در بهبود حافظه فعال کودکان اتیسم با عملکرد بالا بهره مند شد.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 23 Jan 2021 05:32
Last Modified: 23 Jan 2021 05:32
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12382

Actions (login required)

View Item View Item