Investigating the effect of dialectical behavioral therapy intervention on anxiety symptoms of mothers with children with autism

حسینی جعفری, فاطمه Investigating the effect of dialectical behavioral therapy intervention on anxiety symptoms of mothers with children with autism. Investigating the effect of dialectical behavioral therapy intervention on anxiety symptoms of mothers with children with autism.

[img] Text
18.pdf

Download (684kB)

Abstract

The aim of this study was to investigate the effect of dialectical behavioral therapy intervention on the anxiety symptoms of mothers with children with autism. The semi-experimental research method had a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of the study consisted of all mothers with children with autism disorder in Tehran's medical centers in 1931. Among the statistical population, 93 mothers who were eligible to enter the research based on the Beck anxiety questionnaire were selected using available sampling as the sample size and randomly assigned to two experimental groups (11 people) and control (11 people). Were. The Beck Anxiety Questionnaire was used to measure anxiety. The experimental group received dialectical behavioral therapy intervention during 12 one-hour sessions over 4 weeks, while the control group did not receive such intervention in dialectical behavioral therapy. In the end, both groups were re-evaluated. Analysis of the findings using covariance analysis showed that the intervention of dialectical behavioral therapy has reduced the anxiety symptoms of mothers of mothers with children with autism. According to these findings, dialectical behavioral therapy intervention can be a useful intervention method to reduce symptoms. Anxiety of mothers with children with autism should be used by specialists.

Item Type: Article
Persian Title: بررسی تاثیر مداخله رفتاردرمانی دیالکتیکی بر نشانههای اضطرابی مادران دارای فرزند با اختلال اتیسم
Persian Abstract: این تحقیق باهدف بررسی تاثیر مداخله رفتاردرمانی دیالکتیکی بر نشانههای اضطرابی مادران دارای فرزند با اختلال اتیسم انجام شد. روش تحقیق نیمه آزمایشی دارای طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری تحقیق را کلیه مادران دارای فرزند با اختلال اتیسم مراکز درمانی شهر تهران در سال 1931 تشکیل دادند. از بین جامعه آماری، تعداد 93 مادر که براساس پرسشنامه ی اضطراب بک نمره واجد ملاک ورود به تحقیق بودند با استفاده از نمونه گیری دردسترس به عنوان حجم نمونه انتخاب و در دو گروه آزمایش) 11 نفر( و کنترل) 11 نفر( به شیوه تصادفی گمارش شدند. برای سنجش اضطراب از پرسشنامه ی اضطراب بک استفاده شد.گروه آزمایش در طول 12 جلسه یک ساعته در در طول 4 هفته مداخله رفتاردرمانی دیالکتیکی را دریافت کردند در حالی که گروه کنترل چنین مداخله ای را در زمینه رفتاردرمانی دیالکتیکی دریافت نکردند. در پایان مجددا هردوگروه مجددا مورد ارزیابی قرار گرفتند. تحلیل یافتهها با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد که مداخله رفتاردرمانی دیالکتیکی موجب کاهش نشانههای اضطرابی مادران مادران دارای فرزند با اختلال اتیسم شده است.. با توجه به این یافتهها مداخله رفتاردرمانی دیالکتیکی می تواند یه عنوان یک روش مداخله ای مفید درکاهش نشانههای اضطرابی مادران دارای فرزند با اختلال اتیسم مورد استفاده متخصصان قرار گیرد.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 23 Jan 2021 05:30
Last Modified: 23 Jan 2021 05:30
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12385

Actions (login required)

View Item View Item