The effectiveness of augmented reality on the social skills of children with high-functioning autism disorder

مداح, عطیه and توکلی, زینب and بختیاری, مرتضی The effectiveness of augmented reality on the social skills of children with high-functioning autism disorder. The effectiveness of augmented reality on the social skills of children with high-functioning autism disorder.

[img] Text
20.pdf

Download (655kB)

Abstract

The present study determined the effectiveness of augmented reality on the social skills of children with autism with high performance. The present study was a quasi-experimental study with a post-test test with a control group. The statistical population of the present study included all children with autism with high performance in Andimeshk in 1331. Participants included 22 children with high-functioning autism who were selected by available sampling method and randomly selected in the experimental and control groups. They were evaluated using the Bellini social profile, and then augmented reality was performed on the experimental group in 12 54-minute sessions, while not on the control group. The findings were analysed using covariance analysis and showed that the augmented reality intervention program had an effect on the social skills of children with high-functioning autism. Based on these results, augmented reality intervention program can be considered as a priority for rehabilitation of children with autism with high performance.

Item Type: Article
Persian Title: اثربخشی واقعیت افزوده بر مهارتهای اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا
Persian Abstract: پژوهش حاضر تعیین اثربخشی واقعیت افزوده بر مهارتهای اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا بود. پژوهش حاضر مطالعهای نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود.جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا شهر اندیمشک در سال 1331 بود. شرکتکنندگان شامل 22 کودک مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و در گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی انتخاب شدند. و با استفاده از نیمرخ اجتماعی بلینی مورد ارزیابی قرار گرفتند و پس از آن واقعیت افزوده در 12 جلسه 54 دقیقه ای دقیقه ای بر روی گروه آزمایش اجرا گردید در حالی که برروی گروه کنترل اجرا نگردید. یافته با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت و نشان داد که برنامه مداخله ای واقعیت افزوده بر مهارتهای اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا موثر بوده است. با توجه به این نتایج میتوان برنامه مداخلهای واقعیت افزوده جز الویت توانبخشی کودکان کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا قرار داد
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 23 Jan 2021 05:58
Last Modified: 23 Jan 2021 05:58
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12388

Actions (login required)

View Item View Item