The effectiveness of anger management training on the behavioral problems of children with autism High performanc

بهادری, اعظم The effectiveness of anger management training on the behavioral problems of children with autism High performanc. The effectiveness of anger management training on the behavioral problems of children with autism High performanc.

[img] Text
22.pdf

Download (760kB)

Abstract

The aim of this study was to determine the effectiveness of anger management training on the behavioral problems of children with autism with high performance. The research method was semi-experimental with pre-test-post-test design with control group. The statistical population of this study included all children with autism disorder in Tehran's medical centers in 0267. Among the target population, 02 boys with high-functioning autism were selected using the available sampling method (based on psychiatric records) as the sample size and randomly assigned to two experimental groups (62 people) and control (62 subjects). Initially, both groups were assessed by Rutter's Behavioral Problems Questionnaire. The experimental group then received the anger management training program in 8-02minute sessions over 0 weeks. In the end, both groups were re-evaluated. Data were analyzed using covariance analysis. The study found that anger management training was effective in treating behavioral problems in children with high-functioning autism. Therefore, anger management training can be used as an effective educational method in reducing the behavioral problems of children with autism with high performance.

Item Type: Article
Persian Title: اثربخشی آموزش مدیریت خشم بر مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا
Persian Abstract: پژوهش حاضر، با هدف تعیین اثربخشی آموزش مدیریت خشم بر مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان مبتلا به اختلال اتیسم مراکز درمانی شهر تهران در سال 6931 بود. از بین جامعه هدف 02 کودک پسر مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس)براساس پرونده روانپزشکی( بهعنوان حجم نمونه انتخاب و در دوگروه آزمایش ) 62 نفر( و کنترل ) 62 نفر( بهشیوه تصادفی گمارش شدند. در ابتدا هردو گروه توسط پرسشنامه مشکلات رفتاری راتر مورد ارزیابی قرار گرفتند. پس از آن گروه آزمایش برنامه آموزش مدیریت خشم را در 8 جلسه 02 دقیقهای در طول 0 هفته دریافت کردند. در پایان هر دو گروه مجددا مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای این پژوهش نشان داد که آموزش مدیریت خشم بر مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا موثر است. از این رو می توان از آموزش مدیریت خشم به عنوان یک روش آموزشی موثر در کاهش مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا استفاده کرد.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 23 Jan 2021 05:57
Last Modified: 23 Jan 2021 05:57
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12390

Actions (login required)

View Item View Item