Comparing the effectiveness of mindfulness theory training and social storytelling training on social skills in children with autism

فیضی پور, طاهره Comparing the effectiveness of mindfulness theory training and social storytelling training on social skills in children with autism. Comparing the effectiveness of mindfulness theory training and social storytelling training on social skills in children with autism.

[img] Text
24.pdf

Download (712kB)

Abstract

The aim of this study was to compare the effectiveness of teaching mindfulness homework and teaching social stories on social skills in children with autism in Tehran in 7631. The research method was quasi-experimental (pre-test-post-test three-group design) with two experimental groups and one control group. The statistical population of the study included all children with autism in Tehran in public and private educational and rehabilitation centers for children with autism. The statistical sample of this study was 63 people who were selected as available samples, and randomly divided into two experimental groups (71 people) and one control group (71 people). The first experimental training group received homework theory assignments and the second experimental group received social story training, and the control group remained on the waiting list. Data collection was based on Estonian et al.'s (1272) social skills scale. Analysis of the information obtained from the implementation of the questionnaire through spss11 software was performed in two descriptive and inferential sections (analysis of covariance test). The results showed that the intervention of teaching theories of mind theory and social stories has been able to increase social skills and its components including the ability to understand the emotions and views of others, the ability to start interacting with others, the ability to maintain interaction with others and the ability to respond to others. 20/2> P). Therefore, considering the benefits of these interventions in treatment and the importance of increasing sessions for children with autism, it is recommended that these therapies be offered alongside conventional methods to the autism community.

Item Type: Article
Persian Title: مقایسه اثربخشی آموزش تکالیف نظریه ذهن و آموزش داستانهای اجتماعی بر مهارتهای اجتماعی در کودکان مبتلا به اتیسم
Persian Abstract: این پژوهش با هدف بررسی مقایسه اثربخشی آموزش تکالیف نظریه ذهن و آموزش داستانهای اجتماعی بر مهارتهای اجتماعی در کودکان مبتلا به اتیسم شهر تهران در سال 7631 صورت گرفت. روش این پژوهش شبه آزمایشی از نوع )طرح پیش آزمون-پس آزمون سه گروهی( دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کودکان مبتلا به اتیسم شهر تهران در مراکز آموزشی و توانبخشی دولتی و خصوصی کودکان اتیسم بودند. نمونه آماری این پژوهش 63 نفر بودند که بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب، و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش ) 71 نفر( و یک گروه کنترل ) 71 نفر( قرار داده شدند. گروه آزمایش اول آموزش تکالیف نظریه ذهن و گروه آزمایش دوم آموزش داستانهای اجتماعی دریافت کردند و گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماندند. جمعآوری دادهها بر اساس مقیاس مهارت اجتماعی استونی و همکاران 1272 ( انجام پذیرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده از اجرای پرسشنامه از طریق نرم افزار ( spss11 در دو بخش توصیفی و استنباطی )آزمون تحلیل کوواریانس( انجام پذیرفت. نتایج نشان داد که مداخله آموزش تکالیف نظریه ذهن و داستانهای اجتماعی توانسته است مهارتهای اجتماعی و مولفههای آن شامل توانایی درک هیجانات و دیدگاه دیگران، >2/ توانایی شروع تعامل با دیگران، توانایی حفظ تعامل با دیگران و توانایی پاسخدهی به دیگران را افزایش دهد ) 20 P .) بنابراین با توجه به مزایای این مداخلهها در درمان و اهمیت افزایش جلسات برای کودکان مبتلا به اتیسم، توصیه می شود این روشهای درمانی در کنار روشهای مرسوم به جامعه اتیسم ارائه شود.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 23 Jan 2021 05:56
Last Modified: 23 Jan 2021 05:56
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12392

Actions (login required)

View Item View Item