The effectiveness of impulse control training on challenging behaviors in children with autism with high performance

خان محمدی, نسرین The effectiveness of impulse control training on challenging behaviors in children with autism with high performance. The effectiveness of impulse control training on challenging behaviors in children with autism with high performance.

[img] Text
25.pdf

Download (738kB)

Abstract

The aim of this study was to determine the effectiveness of impulse control training on the challenging behaviors of children with autism with high performance. The research method was semi-experimental with pre-test-post-test design with control group. The statistical population of this study consisted of all children after rehabilitation centers in Tehran in 8921. In this study, 02 boys with autism with high performance were selected using the available sampling method based on the autism spectrum measurement questionnaire as the sample size and were randomly assigned to two experimental groups (82 people) and control (82 people). Initially, both groups were evaluated by a revised scale of the challenging behaviors of Budapest, Simmons, Parker, and Louise (0222). After that, the experimental group (82 people) received impulse control training for 1 54-minute sessions. While the control group did not receive such training in the field of impulse control. In the end, both groups were re-evaluated. Data were analyzed using covariance analysis. The findings show that impulse control training reduces the challenging behaviors of children with high-functioning autism. Therefore, impulse control training can be used as an effective intervention method in the field of autism.

Item Type: Article
Persian Title: اثربخشی آموزش کنترل تکانه بر رفتارهای چالش برانگیز کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا
Persian Abstract: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش کنترل تکانه بر رفتارهای چالش برانگیز کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کودکان پس مراکز توانبخشی شهر تهران در سال 8921 تشکیل دادند. در این پژوهش 02 کودک پسر مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا استفاده از روش نمونه گیری در دسترس بر اساس پرسشنامه سنجش دامنه طیف اتیسم به عنوان حجم نمونه انتخاب و در دوگروه آزمایش ) 82 نفر( و کنترل ) 82 نفر( به شیوه تصادفی گمارش شدند. در ابتدا هردو گروه توسط مقیاس تجدید نظر شده رفتارهای چالش برانگیز بودفیش، سیمونز، پارکر و لوییز ) 0222 (مورد ارزیابی قرار گرفتند. پس از آن گروه آزمایش) 82 نفر( به مدت 1 جلسه 54 دقیقه ای آموزش کنترل تکانه را دریافت کردند. در حالی که گروه کنترل چنین آموزشی را در زمینه کنترل تکانه دریافت نکردند. در پایان مجددا هر دو گروه مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای این پژوهش نشان داد که آموزش کنترل تکانه موجب کاهش رفتارهای چالش برانگیز کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا می شود. از این رو می توان از آموزش کنترل تکانه به عنوان یک روش مداخله ای موثر در حوزه اختلال اتیسم بهره گرفت.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 23 Jan 2021 05:56
Last Modified: 23 Jan 2021 05:56
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12393

Actions (login required)

View Item View Item