The effectiveness of cognitive games intervention program on the sustainable attention of children with autism with high performance

خان محمدی, نسرین The effectiveness of cognitive games intervention program on the sustainable attention of children with autism with high performance. The effectiveness of cognitive games intervention program on the sustainable attention of children with autism with high performance.

[img] Text
26.pdf

Download (665kB)

Abstract

The aim of this study was to determine the effectiveness of cognitive games intervention program on the stable attention of children with autism with high performance. The research method was semi-experimental with pre-test-post-test design with control group. The statistical population of this study included all children with autism disorder in 02 to 00 years of medical centers in Tehran in 0921. Among the target population, 02 boys with high-functioning autism were selected using the available sampling method based on the Autism Spectrum Range Questionnaire (0222) as a sample size and randomly assigned to two experimental groups (02) and control (02). Initially, both groups were evaluated by continuous performance test. The experimental group then received a cognitive intervention intervention program in 02 sessions of 93 minutes over 0 month. In the end, both groups were re-evaluated. Data were analyzed using covariance analysis. The findings of this study showed that the cognitive intervention game program improves the stable attention of children with autism with high performance. Therefore, cognitive intervention intervention program can be used as an effective intervention method in improving the stable attention of children with autism with high performance.

Item Type: Article
Persian Title: اثربخشی برنامه مداخله ای بازیهای شناختی بر توجه پایدار کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا
Persian Abstract: پژوهش حاضر، با هدف تعیین اثربخشی برنامه مداخله ای بازیهای شناختی بر توجه پایدار کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان مبتلا به اختلال اتیسم 02 تا 00 سال مراکز درمانی شهر تهران در سال 0921 بود. از بین جامعه هدف 02 کودک پسر مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس براساس پرسشنامه سنجش دامنه طیف اتیسم ) 0222 ( بهعنوان حجم نمونه انتخاب و در دوگروه آزمایش ) 02 نفر( و کنترل ) 02 نفر( بهشیوه تصادفی گمارش شدند. در ابتدا هردو گروه توسط آزمون عملکرد پیوسته مورد ارزیابی قرار گرفتند. پس از آن گروه آزمایش برنامه مداخله ای بازیهای شناختی را در 02 جلسه 93 دقیقهای در طول 0ماه دریافت کردند. در پایان هر دو گروه مجددا مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای این پژوهش نشان داد که برنامه مداخله ای بازیهای شناختی موجب بهبود توجه پایدار کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا میشود. از این رو می توان از برنامه مداخله ای بازیهای شناختی به عنوان یک روش مداخله ای موثر در بهبود توجه پایدار کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا سود جست.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 23 Jan 2021 05:55
Last Modified: 23 Jan 2021 05:55
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12394

Actions (login required)

View Item View Item