effectiveness of cognitive skills training on the executive actions of children with autism High performance

نمازی, روشنک and حاجی علی, پریسا effectiveness of cognitive skills training on the executive actions of children with autism High performance. effectiveness of cognitive skills training on the executive actions of children with autism High performance.

[img] Text
28.pdf

Download (687kB)

Abstract

The aim of this study was to determine the effectiveness of cognitive skills training on the performance of children with autism. The research method was semi-experimental with pre-test-post-test design with control group. The statistical population of this study included all children with autism disorder in Tehran s medical centers in 1833. In this study, 83 high-performance boys with autism were randomly selected using the available sampling method and were randomly assigned to two experimental groups (11 people) and control (11 people). To evaluate the executive functions, a behavioral grading questionnaire of Brief executive actions was used. The experimental group received 13 03-minute sessions in one month. Data were analyzed using multivariate analysis of covariance. The findings show that teaching cognitive skills improves the performance of children with high-performance autism. For this reason, cognitive skills training can be a priority for children with high-performance autism.

Item Type: Article
Persian Title: اثربخشی آموزش مهارتهای شناختی بر کنشهای اجرایی کودکان اتیسم عملکرد بالا
Persian Abstract: هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی که آموزش مهارتهای شناختی بر کنشهای اجرایی کودکان اتیسم عملکرد بالا بود. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان اختلال اتیسم سال مراکز درمانی شهر تهران در سال 1833 بود. در این پژوهش از بینآماری 83 کودک پسر اتیسم عملکرد بالا با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش ) 11 نفر( و کنترل 11 نفر( بهشیوه تصادفی گمارش شدند. برای ارزیابی کارکردهای اجرایی از پرسشنامه درجهبندی رفتاری کنشهای اجرایی بریف ( استفاده شد. گروه آزمایش در 13 جلسه 03 دقیقهای در طول یک ماه توسط دریافت کردند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که آموزش مهارتهای شناختی موجب بهبود کنشهای اجرایی کودکان اتیسم عملکرد بالا شده است. به همین دلیل آموزش مهارتهای شناختی می تواند در الویت توانبخشی کودکان اتیسم عملکرد بالا قرار گیرد.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 23 Jan 2021 05:40
Last Modified: 23 Jan 2021 05:40
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12396

Actions (login required)

View Item View Item