Barkhordari, Fahime and Berahmand, Usha and Abolghasemi, Abbas and Hajloo, Nader (2016) The effectiveness of two programs consisted of the "rebuilding the life" and "the children of divorce intervention" on the psychological problems of children of divorcing parents. Doctoral thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text (اثربخشی دو برنامه " بازسازی زندگی" و " مداخله برای کودکان طلاق" بر وضعیت روانشناختی کودکان والدین در حال طلاق)
Fahime Barkhordari.pdf Download (1MB) |
Abstract
The purpose of the present study was to compare the effectiveness of two programs “rebuilding the life” and “children of divorce intervention” on psychological state of the children whose parents were getting divorced. The method of the present study was developed experimental and of multi-group pre test and post test type. The statistical population of this study includes all children at the age of 8-10 years old whose parents are living far from each other but are not divorced yet and the children are under the custody of one of the parents. The primary sample of the present study included 54 children but finally the data related to 45 subjects were analyzed. Voluntary sampling method was also used. In the first group, the children’s parents were trained by rebuilding the life program in two groups of 9 in 10 sessions of 90 minutes. In the second group, children were trained by children of divorce intervention in two groups of 9 in 15 sessions of 1 hour. And no intervention was performed in the third group. The used instruments were CIAD (completed by children), PEF and CBEL (completed by parents) that were completed before the intervention and after holding the training courses and 2 months after the last training session at the follow-up step. Descriptive statistics methods such as frequency, mean, standard deviation, and ANOVA with repeated multivariate measure were used for data analysis and testing the hypotheses. The results indicated that both rebuilding the life program and children of divorce intervention program have positive effect on the improvement of psychological state of children including cope with divorce and internalizing and externalizing behaviors and this effectiveness remained stable overtime. In comparing these two programs to each other, it can be said that the mean scores of cope with divorce were higher in the children who were trained with children of divorce intervention program. This result has important implications in the field of training for children of divorce. Keywords: children of divorce, rebuilding the life program, children of divorce intervention.
Item Type: | Thesis (Doctoral) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | اثربخشی دو برنامه " بازسازی زندگی" و " مداخله برای کودکان طلاق" بر وضعیت روانشناختی کودکان والدین در حال طلاق | ||||||
Persian Abstract: | هدف از این پژوهش مقایسه اثربخشی دو برنامه "بازسازی زندگی" و "مداخله برای کودکان طلاق" بر وضعیت روانشناختی کودکان والدین در حال طلاق بود. روش این تحقیق آزمایشی گسترش یافته و از نوع پیش آزمون و پس آزمون چندگروهی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام کودکانی است که در سنین 8 تا 10 سال قرار دارند و والدین آنها حداقل یک سال است که جدا از یکدیگر زندگی میکنند اما هنوز طلاق نگرفتهاند و کودک تحت حضانت یکی از والدین است. نمونه اولیه پژوهش را 54 کودک تشکیل دادند اما در نهایت داده های مربوط به 45 آزمودنی مورد تحلیل قرار گرفت.. نمونه گیری بهصورت داوطلبانه انجام شد. در گروه اول، والدین کودکان، در دو گروه 9 نفره تحت آموزش با برنامه “بازسازی زندگی” در 10 جلسه 90 دقیقهای قرار گرفتند، در گروه دوم کودکان در دو گروه 9 نفره تحت آموزش با برنامه “مداخله برای کودکان طلاق” بهصورت 15 جلسه 1 ساعته قرار گرفتند و در گروه سوم هیچ مداخلهای صورت نگرفت. ابزارهای مورد استفاده مقیاس سنجش عقاید کودکان درباره طلاق (تکمیل توسط کودکان)، فرم ارزیابی والدین و فهرست رفتاری کودک (تکمیل توسط والد) بودند که پیش از مداخله، پس از برگزاری دوره آموزشی و دو ماه بعد از آخرین جلسه آموزشی، در مرحله پیگیری تکمیل شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیهها از روشهای آمار توصیفی شامل فراوانی، میانگین و انحراف معیار و روش تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر چندمتغیری استفاده شد. نتایج حاکی از آن بود که هر دو برنامه "بازسازی زندگی" و "مداخله برای کودکان طلاق" بر بهبود وضعیت روانشناختی کودکان شامل سازگاری با طلاق و رفتارهای درونی سازی شده و برون سازی شده اثر مثبت دارند و این اثربخشی در طول زمان پایدار ماند. در مقایسه بین دو برنامه می توان گفت میانگین افزایش نمرات سازگاری با طلاق در کودکانی که تحت آموزش با برنامه "مداخله با کودکان قرار گرفتند" بیشتر بود. این نتیجه تلویحات مهمی در زمینه آموزش برای کودکان طلاق دارد. کلیدواژهها: برنامه بازسازی زندگی پس از طلاق، برنامه سازگاری با طلاق، کودکان طلاق. | ||||||
Supervisor: |
|
||||||
Advisor: |
|
||||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||||
Date Deposited: | 23 Oct 2018 11:02 | ||||||
Last Modified: | 23 Oct 2018 11:02 | ||||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1240 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |