Comparison of feelings of loneliness and distress tolerance among gifted and normal school students

صوراذر لاهرودی, یوسف and حیاتی گرجان, مهدی and جعفری, مهسا and ماله میر, بهزاد Comparison of feelings of loneliness and distress tolerance among gifted and normal school students. Comparison of feelings of loneliness and distress tolerance among gifted and normal school students.

[img] Text
33.pdf

Download (566kB)

Abstract

The purpose of the present study was to compare feelings of loneliness and distress tolerance among gifted and normal school students. The research method was causal-comparative and the statistical population of this study included all students of gifted and ordinary schools in Ardabil in 1331. The statistical sample of the present study consisted of two 33-person classes (33 students (one class), regular school and 33 students (one class), gifted school), aged 11-14 years, using cluster sampling method. Multiple stages were selected. The Simons & Gaher Emotional Distress Tolerance Questionnaire 2331, including subscales of Tolerance, Absorption, Evaluation and Adjustment and Russell, Peplau and Curtona Loneliness Questionnaire in 1313 were used for data collection. After distributing and completing the questionnaires, the data were analyzed by spss11 software using multivariate analysis of variance. The results of data analysis showed that there were no significant differences between the two groups of gifted and normal school students regarding the Absorption dependent variables (P=39333) and assessment (P = 39311) but between the variables of feeling lonely (P=3.333331) There was a significant difference between tolerance (P=39334) and adjustment (P=39331) and the students of gifted and normal school children differed in these three variables.

Item Type: Article
Persian Title: مقایسه احساس تنهایی و تحمل پریشانی بین دانشآموزان مدارس تیزهوش و عادی
Persian Abstract: هدف از پژوهش حاضر مقایسه احساس تنهایی و تحمل پریشانی بین دانشآموزان مدارس تیزهوش و عادی بود. روش پژوهش، از نوع علی - مقایسهای و جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانشآموزان مدارس تیزهوش و عادی شهر اردبیل در سال 1331 بود. نمونه آماری تحقیق حاضر شامل دو کلاس 33 نفره ) 33 دانشآموز )یک کلاس(، مدرسه عادی و 33 دانشآموز )یک 11 سال بودند که با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب گردیدند. - کلاس(، مدرسه تیزهوشان(، با دامنه سنی 14 برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه تحمل پریشانی هیجانی سیمونز و گاهر در سال 2331 شامل زیرمقیاسهای تحمل، جذب، ارزیابی و تنظیم و پرسشنامه احساس تنهایی راسل، پیلوا و کورتونا در سال 1313 استفاده شد. پس از توزیع و تکمیل پرسشنامه- ها، دادههای بدست آمده به کمک نرمافزار spss11 و با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره موردتجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل اطلاعات نشان داد که بین دو گروه دانشآموزان مدرسه تیزهوشان و عادی از نظر متغیرهای وابسته جذب =3/333( P =3/ ( و ارزیابی ) 311 P =3/ ( تفاوت معنیداری وجود ندارد اما بین متغیرهای احساس تنهایی ) 333331 P(؛ تحمل =3/334( P =3/ ( و تنظیم ) 331 P ( تفاوت معناداری وجود داشته و دانشآموزان مدرسه تیزهوشان و عادی از نظر این سه متغیر با هم اختلاف دارند.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 23 Jan 2021 07:58
Last Modified: 23 Jan 2021 07:58
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12403

Actions (login required)

View Item View Item