The effectiveness of cognitive therapy based on mindfulness on alexithymia, loneliness and self-esteem in among children with high functioning autism spectrum disorder

رضایی, سعید and افتخاری, سمیرا and طاهری, مرجان The effectiveness of cognitive therapy based on mindfulness on alexithymia, loneliness and self-esteem in among children with high functioning autism spectrum disorder. The effectiveness of cognitive therapy based on mindfulness on alexithymia, loneliness and self-esteem in among children with high functioning autism spectrum disorder.

[img] Text
35.pdf

Download (882kB)

Abstract

The use of mindfulness-based interventions is now common in various psycho-educational and therapeutic investigations for adults and adolescents. However, this intervention is not used for Iranian children. Therefore, this study is determining the effectiveness of cognitive therapy based on mindfulness on alexithymia, loneliness and self-esteem in among children with high functioning autism spectrum disorder. This research utilized a pre-test and post-test semi-experimental design with a control group. In this study, by random sampling method 33 children with high functioning autism spectrum disorder were selected from Paddies Clinic in Tehran city in year 2318 and they were then assigned to experimental and control groups (n=11 for each group). The experimental group received cognitive therapy based on mindfulness for 12 sessions of 83 minutes, but the control group did not receive any intervention. The research instrument was high- functioning autism spectrum screening questionnaire of Ehlers, Gillberg & Wing (1888), twenty-item Toronto alexithymia scale of Bagby, Parker and Taylor (1881), loneliness in children scale of of Asher, Hymel and Renshaw (1861) and Rosenberg Self-Esteem Scale (1818). Data were analyzed by multivariate analysis of covariance. The results showed that cognitive therapy based on mindfulness significantly was effective on alexithymia, loneliness and self-esteem in among children with high functioning autism spectrum disorder. The results of this study showed that cognitive therapy based on mindfulness can effect on alexithymia, loneliness and self-esteem in among children with high functioning autism spectrum disorder.

Item Type: Article
Persian Title: اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر ناگویی هیجانی، احساس تنهایی و عزت نفس کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم با عملکرد بالا
Persian Abstract: مداخله مبتنی بر ذهنآگاهی بهعنوان بستهای آموزشی-درمانی در مطالعات زیادی توسط روانشناسان در حوزه بزرگسالان و نوجوانان استفاده شده است. این درحالی است که این مداخله در ایران در جمعیت کودکان به کار گرفته نشده است. لذا هدف این پژوهش بررسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر ناگویی هیجانی، احساس تنهایی و عزت نفس کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم با عملکرد بالا بود. در این پژوهش از طرح نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده از بین کودکان مبتلا اختلال طیف اوتیسم مراجعه کننده مرکز پدیده شهر تهران در سال 1386 تعداد 33 نفر انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل )هر گروه 11 نفر( جایگزین شدند. گروه آزمایش طی 12 جلسه 83 دقیقهای تحت آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی قرار گرفت، اما گروه کنترل مداخله- ای دریافت نکرد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه سنجش دامنه اوتیسم اهلر، گیلبرگ و لورنا وینگ ) 1888 (، ناگویی ) هیجانی بگبی، پارکر و تیلور ) 1881 (، احساس تنهایی کودکان آشر، هیمل و رنشاو ) 1861 ( و عزت نفس روزنبرگ ) 1881 بود. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر ناگویی هیجانی، احساس تنهایی و عزت نفس کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم با عملکرد بالا اثربخش بود. میتوان گفت که نتایج، شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر ناگویی هیجانی، احساس تنهایی و عزت نفس کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم با عملکرد بالا را تأیید کرد.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 23 Jan 2021 07:57
Last Modified: 23 Jan 2021 07:57
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12405

Actions (login required)

View Item View Item