Comparison of Internalized Stigma and Parenting Stress in Mothers of Children with Specific Learning Disorder and Mothers of Children with Autism Spectrum Disorder

ریمانی, محمد and خوش سرور, سحر Comparison of Internalized Stigma and Parenting Stress in Mothers of Children with Specific Learning Disorder and Mothers of Children with Autism Spectrum Disorder. Comparison of Internalized Stigma and Parenting Stress in Mothers of Children with Specific Learning Disorder and Mothers of Children with Autism Spectrum Disorder.

[img] Text
36.pdf

Download (769kB)

Abstract

The aim of this study was to compare internalized stigma and parenting stress in mothers of children with specific learning disorder and mothers of children with autism spectrum disorder. The present study was descriptive and causal-comparative. The statistical population included all mothers of children with specific learning disorder and autism spectrum disorder who referred to two rehabilitation centers in Tehran from Mehr to Dey 1931, among whom 93 mothers of children with specific learning disorder and 93 mothers of children with autism were selected through convenience sampling. The research instruments were the Parents’ Internalized Stigma of Mental Illness (PISMI) scale and the Parenting Stress Index-Short Form (PSI-SF). T-test was used for data analysis for two independent groups. The results showed that there was a significant difference between internalized stigma and parenting stress in mothers of children with specific learning disorder and mothers of children with autism, and internalized stigma and parenting stress were higher in mothers of children with autism (p<3030). Therefore, it is recommended to pay attention to the mental health of parents, especially mothers, along with the treatment of children with special needs.

Item Type: Article
Persian Title: مقایسهی استیگمای درونیشده و استرس والدینی در مادرانِ کودکان با اختلال یادگیری خاص و مادرانِ کودکان با اختلال طیف اُتیسم
Persian Abstract: این پژوهش با هدف مقایسهی استیگمای درونیشده و استرس والدینی در مادرانِ کودکان با اختلال یادگیری خاص و مادرانِ کودکان با اختلال طیف اُتیسم انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع علّی- مقایسهای میباشد. جامعهی آماری شامل کلیهی مادرانِ کودکان با اختلال یادگیری خاص و طیف اُتیسمِ مراجعهکننده به دو مرکز توانبخشی در شهر تهران از مهرماه تا دی ماه سال 1931 بود که از میان آنها تعداد 93 نفر از مادرانِ دارای کودک با اختلال یادگیری خاص و 93 نفر از مادرانِ دارای کودک اُتیسم به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، مقیاس تعدیلشده استیگمای درونیشده ( PISMI ( و فرم کوتاه شاخص استرس والدینی ( PSI-SF ( بودند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون t برای دو گروه مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد که بین استیگمای درونیشده و استرس والدینی در مادرانِ کودکان با اختلال یادگیری خاص و مادرانِ کودکان اُتیسم تفاوت معناداری وجود دارد، و استیگمای درونیشده و استرس والدینی در مادرانِ کودکان اُتیسم بیشتر >3/ میباشد ) 30 p (. لذا توجه به سلامت روانی والدین مخصوصاً مادران، در کنار توانبخشیِ کودکانِ با نیازهای خاص توصیه میشود.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 23 Jan 2021 07:56
Last Modified: 23 Jan 2021 07:56
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12406

Actions (login required)

View Item View Item