The Role of Psychological distress, Depression, Stress and Anxiety in Predicting the Islamic Lifestyle of Talented Students in Sabzevar

کیوانلو, صفورا and کرمانی, علی The Role of Psychological distress, Depression, Stress and Anxiety in Predicting the Islamic Lifestyle of Talented Students in Sabzevar. The Role of Psychological distress, Depression, Stress and Anxiety in Predicting the Islamic Lifestyle of Talented Students in Sabzevar.

[img] Text
40.pdf

Download (857kB)

Abstract

The aim of this study was the role of psychological turmoil, stress and anxiety in predicting the Islamic lifestyle of gifted students. The present study is applied in terms of purpose and is descriptive and correlational according to the descriptive method. The statistical population of all students in the 11th and 12th grades of high school was the talented students of the second year of Sabzevar city in the academic year of 1199-1191. Sample size Based on the mentioned statistical population, 111 people were selected using the available sampling method and the students answered the questions of the questionnaires. The Kaviani Islamic Lifestyle Questionnaire (ILST 57) was used to obtain data on the Islamic lifestyle variable and for the variables of psychological distress, stress, and anxiety. Data were used using Pearson correlation and to predict the share of predictor variables in predicting Islamic lifestyle variance in students, multivariate linear regression test was used simultaneously. The results showed that there is a negative and significant relationship between psychological turmoil, stress and anxiety with Islamic lifestyle, ie students who use Islamic lifestyle more in their lives have less psychological turmoil, stress and anxiety.

Item Type: Article
Persian Title: نقش آشفتگی روانشناختی، افسردگی، استرس و اضطراب در پیشبینی سبک زندگی اسلامی دانشآموزان تیزهوش شهرستان سبزوار
Persian Abstract: هدف از انجام این پژوهش نقش آشفتگی روانشناختی، افسردگی، استرس و اضطراب در پیشبینی سبک زندگی اسلامی دانشآموزان تیزهوش بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است و با توجه به روش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه دانشآموزان مقطع یازدهم و دوازدهم متوسطه مدارس تیزهوشان دوره دوم شهرستان سبزوار در سال 1191 بودند. حجم نمونه بر اساس جامعه آماری یاد شده تعداد 111 نفر با استفاده از روش نمونهگیری در - تحصیلی 1199 - دسترس انتخاب شدند و دانشآموزان به سوالات پرسشنامهها پاسخ دادند. از پرسشنامه سبک زندگی اسلامی کاویانی ) 57 ILST ( برای بهدست آوردن دادههای مربوط به متغیر سبک زندگی اسلامی و برای متغیر آشفتگی روانشناختی، استرس و اضطراب پرسشنامه افسردگی، اضطراب و استرس ) DASS-21 ( استفاده شد. دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون و برای پیشبینی سهم متغیرهای پیشبین در پیشبینی واریانس سبک زندگی اسلامی در دانشآموزان از آزمون رگرسیون خطی چند متغیره به روش همزمان استفاده شد. نتایج نشان داد که بین آشفتگی روانشناختی، استرس و اضطراب با سبک زندگی اسلامی رابطه منفی و معناداری وجود دارد یعنی دانشآموزانی که در زندگی خود سبک زندگی اسلامی را بیشتر به کار میبرند از آشفتگی روانی، استرس و اضطراب کمتری برخوردارند.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 23 Jan 2021 07:08
Last Modified: 23 Jan 2021 07:08
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12412

Actions (login required)

View Item View Item