Comparison of moral intelligence and social intelligence between gifted and ordinary school students

حیاتی گرجان, مهدی and ماله میر, بهزاد and صورآذر لاهرودی, یوسف Comparison of moral intelligence and social intelligence between gifted and ordinary school students. Comparison of moral intelligence and social intelligence between gifted and ordinary school students.

[img] Text
41.pdf

Download (671kB)

Abstract

The aim of this study was to compare social intelligence and moral intelligence among gifted and ordinary school students. The research method, of causal-comparative type and statistical population of this study, included all students of talented and ordinary schools in Ardabil in 1331. The statistical sample of the present study consisted of two classes of 33 students (33 students of ordinary schools and 33 students of gifted schools), with the age range of 11-11 years, who were selected by multi-stage cluster sampling method. To gather information from the Troms و Social Intelligence Questionnaire, developed by Silver et al. In 2331, includes social information processing subscales, social skills and social awareness, and the 2331 lenink and Kiel Ethical Intelligence Questionnaire, which included three the subscales of forgiveness, honesty, and compassion were used. After distributing and completing the questionnaires, the data were analyzed using spss11 software and multivariate analysis of variance. The results of information analysis showed that there was a significant difference between the two groups of students of gifted and normal schools in terms of the dependent variables of honesty (P= 32312), forgiveness (P= 32311) and compassion (P= 32233). There is no significant difference between the variables of social information processing (P= 32333), social skills (P= 32331) and social awareness (P= 32331) and the students of gifted and normal schools from the views of these variables differ.

Item Type: Article
Persian Title: مقایسه هوش اخلاقی و هوش اجتماعی بین دانشآموزان مدارس تیزهوشان و عادی
Persian Abstract: هدف از پژوهش حاضر مقایسه هوش اجتماعی و هوش اخلاقی بین دانشآموزان مدارس تیزهوش و عادی بود. روش پژوهش، از نوع علی_مقایسهای و جامعه آماری این تحقیق، شامل کلیه دانشآموزان مدارس تیزهوش و عادی شهر اردبیل در سال 1331 بود. نمونه آماری پژوهش حاضر شامل دو کلاس 33 دانشآموزی ) 33 دانشآموز مدرسه عادی و 33 دانشآموز مدرسه 11 سال بودند که با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری - تیزهوشان(، با دامنه سنی 11 اطلاعات از پرسشنامه هوش اجتماعی ترومسو که توسط سیلور و همکاران در سال 2331 ساخته شده و شامل زیرمقیاسهای پردازش اطلاعات اجتماعی، مهارتهای اجتماعی و آگاهی اجتماعی است و پرسشنامه هوش اخلاقی لنینک و کیل در سال 2331 که شامل سه خرده مقیاس بخشش، درستکاری و دلسوزی است، استفاده شد. پس از توزیع و تکمیل پرسشنامهها، دادههای بدست آمده به کمک نرمافزار spss11 و با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل اطلاعات نشان داد که بین دو گروه دانشآموزان مدارس تیزهوشان و عادی از نظر متغیرهای وابسته =3/ درستکاری ) 312 P =3/ (، بخشش ) 311 P =3/ ( و دلسوزی ) 233 P ( تفاوت معنیداری وجود ندارد اما بین متغیرهای پردازش =3/ اطلاعات اجتماعی ) 333 P =3/ (، مهارتهای اجتماعی ) 331 P =3/ ( و آگاهی اجتماعی ) 331 P( تفاوت معناداری وجود داشته و دانشآموزان مدارس تیزهوشان و عادی از نظر این متغیرها با هم تفاوت دارند.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 23 Jan 2021 07:08
Last Modified: 23 Jan 2021 07:08
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12413

Actions (login required)

View Item View Item