Comparison of humor and Thought Action-Fusion between gifted and normal school students

ماله میر, بهزاد and صورآذر لاهرودی, یوسف and حیاتی گرجان, مهدی Comparison of humor and Thought Action-Fusion between gifted and normal school students. Comparison of humor and Thought Action-Fusion between gifted and normal school students.

[img] Text
42.pdf

Download (769kB)

Abstract

The aim of this study was to compare humor and fusion of thought and action between students of gifted and ordinary schools. The research method, of causal-comparative type and statistical population of this study, included all students of gifted and normal schools in Ardabil in 1331. The statistical sample of this study included two classes of 33 people (one class of 33 students of the regular school and one class of 33 students of the school of the gifted), with an age range of 11-11 years, which was modeled by multi-stage clusters. were chosen. To summarize the information from Martin's Joke Questionnaire (SHQ) in 2333, the subscales of enjoyment of jokes, laughter, verbal jokes, jokes in social relationships and jokes in stressful situations, and the Shafran Intellectual and Action Questionnaire (TAF) Et al. Was used in 1331 with three subscales, integration of thought and moral action, integration of thought and action of probability for others, and integration of thought and action of probability for oneself. After distributing and completing the questionnaires, the data were analyzed using 11-spss software using multivariate analysis of variance. The 3 Corresponding Author results of information analysis showed that between the two groups of students of gifted and normal schools in terms of dependent variables, enjoyment of jokes (P = 3,321), laughter (P = 3,311), verbal jokes (P = 3,311), There is no significant difference between the integration of probability for others (P = 3,333) and the integration of probability for oneself (P = 3,113), but between the variables of humor in social relations (P = 3,333), the humor in Stressful conditions (P = 3,331) and the integration of moral thought and action (P = 3,331) were significantly different, and students in gifted and normal schools differed in these three variables.

Item Type: Article
Persian Title: مقایسه شوخ طبعی و همجوشی فکر _ عمل بین دانشآموزان مدارس تیزهوشان و عادی
Persian Abstract: هدف از پژوهش حاضر مقایسه شوخ طبعی و همجوشی فکر _ عمل بین دانشآموزان مدارس تیزهوش و عادی بود. روش پژوهش، از نوع علی - مقایسهای و جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانشآموزان مدارس تیزهوش و عادی شهر اردبیل در سال 1331 بود. نمونه آماری این پژوهش شامل دو کلاس 33 نفره )یک کلاس 33 دانشآموزی مدرسه عادی و یک کلاس 11 سال بودند که با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب - 33 دانشآموزی مدرسه تیزهوشان(، با دامنه سنی 11 شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه شوخ طبعی ) SHQ ( مارتین در سال 2333 شامل زیرمقیاسهای لذت از شوخی، خنده، شوخی کلامی، شوخی در روابط اجتماعی و شوخی در شرایط استرسآور و پرسشنامه همجوشی فکر و عمل ) TAF ) شافران و همکاران در سال 1331 با سه زیرمقیاس، ادغام فکر و عمل اخلاقی، ادغام فکر و عمل احتمال برای دیگران و ادغام فکر و عمل احتمال برای خود استفاده شد. پس از توزیع و تکمیل پرسشنامهها، دادههای بدست آمده به کمک نرمافزار 11 spss و با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . نتایج تحلیل اطلاعات نشان داد =3/ که بین دو گروه دانشآموزان مدارس تیزهوشان و عادی از نظر متغیرهای وابسته لذت از شوخی ) 321 P(، خنده =3/311( P =3/ (، شوخی کلامی ) 311 P =3/ (، ادغام احتمال برای دیگران ) 333 P ( و =3/ ادغام احتمال برای خود ) 113 P( تفاوت =3/ معنیداری وجود ندارد اما بین متغیرهای شوخطبعی در روابط اجتماعی ) 333 P (، شوخطبعی در شرایط استرسآور =3/331( P =3/ ( و ادغام فکر و عمل اخلاقی ) 331 P ( تفاوت معناداری وجود داشته و دانشآموزان مدارس تیزهوشان و عادی از نظر این سه متغیر با هم تفاوت دارند.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 23 Jan 2021 07:07
Last Modified: 23 Jan 2021 07:07
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12415

Actions (login required)

View Item View Item