Comparison of school bonding and academic satisfaction in Students of Gifted Schools and Normal Schools

محمدحسینی, سودا and سیاوشی فر, نسیم Comparison of school bonding and academic satisfaction in Students of Gifted Schools and Normal Schools. Comparison of school bonding and academic satisfaction in Students of Gifted Schools and Normal Schools.

[img] Text
47.pdf

Download (721kB)

Abstract

The present study compared of school bonding and academic satisfaction in Students of Gifted Schools and Normal Schools. The method of this causal-comparative study was of the control type. The statistical population of this study included all high school boys and girls students of the second period of sharp intelligence schools (brilliant talents) and students of ordinary schools in Ardabil in the academic year of 2111-2121, which is an example of 161 people (11 students). Sharp intelligence and 11 regular school students were selected by available sampling method. In order to collect the data, a school questionnaire was used (Sernkovic and Jordano, 1112) and academic satisfaction (Lent et al., 2112). Multivariate analysis of variance (MANOVA) was used to analyze the data using SPSS statistical software version 21. According to the results of the average link to school and its components (except for teacher attachment) and academic satisfaction in students of sharp schools, Houshan was higher than students with normal schools. Based on the results, it can be stated that ordinary school students need more motivational and educational programs in order to connect to school and receive academic meaning compared to gifted school students.

Item Type: Article
Persian Title: مقایسه پیوند به مدرسه و رضایتتحصیلی در دانشآموزان مدارس تیزهوشان و مدارس عادی
Persian Abstract: پژوهش حاضر به مقایسه پیوند به مدرسه و رضایت تحصیلی در دانشآموزان مدارس تیزهوشان و مدارس عادی پرداخت. روش این پژوهش علّی-مقایسه ای از نوع مورد شاهدی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر متوسطه دوره دوم مدارس تیز هوش )استعدادههای درخشان( و دانش آموزان مدارس عادی شهر اردبیل در سال تحصیلی 1711-1711 بودند که نمونهای به تعداد 161 نفر ) 11 نفر دانشآموز تیز هوش و 11 نفر دانشآموز مدارس عادی( به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامه پیوند با مدرسه )سرنکویچ و جوردانو، 1112 ( و رضایت تحصیلی )لنت و همکاران، 2112 ( استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره ( MANOVA ( با بهرهگیری از نرمافزار آماری SPSS نسخه 21 استفاده شد. براساس نتایج میانگین پیوند به مدرسه و مولفههای آن )به جز دلبستگی به معلم( و رضایتتحصیلی در دانشآموزان مدارس تیز هوشان بیشتر از دانش آموزان با مدارس عادی بود. براساس نتایج حاصله قابل بیان است که دانش آموزان مدارس عادی در مقایسه با دانش آموزان مدارس تیزهوشان نیازمند برنامههای انگیزش و آموزشی بیشتری به منظور پیوند به مدرسه و دریافت معنای تحصیلی برخوردار میباشند.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 23 Jan 2021 07:01
Last Modified: 23 Jan 2021 07:01
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12420

Actions (login required)

View Item View Item