The relationship between the meaning of education and positivism with the academic satisfaction of second year students Gifted Schools

محمد حسینی, سودا and محمدی اصل, راحله The relationship between the meaning of education and positivism with the academic satisfaction of second year students Gifted Schools. The relationship between the meaning of education and positivism with the academic satisfaction of second year students Gifted Schools.

[img] Text
48.pdf

Download (783kB)

Abstract

The aim of this study was to investigate the relationship between the meaning of education and positivism with the academic satisfaction of second year students Gifted Schools. The research method was descriptive correlational. The statistical population of the study included all female students of the second year of high school of high intelligence schools in Ardabil (brilliant talents) in the academic year 2213-2222, among which a sample of 12 people was selected by available sampling method. Data collection tools included a questionnaire for academic satisfaction, positivism, and academic significance. Pearson correlation coefficient test and multiple regression analysis were used for data analysis. The results showed that there was a significant relationship between academic meaning (p<2,21, r=2,157) and positivity (p<2,21, r=2,174) with students’ academic satisfaction. The results of regression showed that the academic significance and positivity of 73,53 have the ability to predict the academic satisfaction of second grade students in gifted schools. The obtained results indicate the importance of the variables of academic meaning and positivity in predicting the academic satisfaction of gifted students.

Item Type: Article
Persian Title: رابطه بین معنای تحصیلی و مثبتنگری با رضایتتحصیلی دانشآموزان دوره دوم مدارس تیزهوشان
Persian Abstract: این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین معنای تحصیلی و مثبت نگری با رضایت تحصیلی دانش آموزان دوره دوم مدارس تیزهوشان صورت گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر 1733 بودند که از این - دوره دوم متوسطه مدارس تیز هوش شهر اردبیل )استعدادههای درخشان( در سال تحصیلی 1731 بین نمونه ای به تعداد 12 نفر به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه پرسشنامههای رضایت تحصیلی، مثبت نگری و معنای تحصیلی) MOE ( بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون ضریب 2/ همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد که بین معنای تحصیلی) 21 p< = 2/ و 157 r ) 2/ و مثبت نگری ) 21 p< = 2/ و 174 r ( با رضایت تحصیلی دانش آموزان رابطه معنیداری وجود دارد. نتایج رگرسیون نشان 73 درصد توانایی پیشبینی رضایت تحصیلی دانش آموزان دوره دوم مدارس تیزهوشان / داد معنای تحصیلی و مثبت نگری 5 را دارند. نتایج به دست آمده حاکی از اهمیت متغیرهای معنای تحصیلی و مثبت نگری در پیش بینی رضایت تحصیلی دانشآموزان تیزهوشان می باشد.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 23 Jan 2021 06:59
Last Modified: 23 Jan 2021 06:59
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12421

Actions (login required)

View Item View Item