The effectiveness of stress management program on reducing Impulsivity and self-criticism in adolescents with physical disabilities

دولت زاده, حبیبه and رستمی, ربابه The effectiveness of stress management program on reducing Impulsivity and self-criticism in adolescents with physical disabilities. The effectiveness of stress management program on reducing Impulsivity and self-criticism in adolescents with physical disabilities.

[img] Text
52.pdf

Download (713kB)

Abstract

The aim of this study was to investigate the effectiveness of stress management program on reducing Impulsivity and self-criticism in adolescents with physical disabilities. The research method was experimental with pre-test and post-test design with control group. The statistical population of the study included all disabled adolescents who were members of Ardabil Disabled People's Association (under the supervision of the Welfare Department) in the second half of 1932, of which 93 were selected and randomly divided into two experimental groups (11) and control (11 people). Was replaced. The experimental group received 13 33-minute sessions of the Stress Management Training Program. To collect the data in the pre-test and post-test, Barat's vibration questionnaire and self-critical scale were used. Data analysis was performed by multivariate analysis of covariance (MANCOVA), for which SPSS statistical software version 23 was used. The results showed that the stress management training program had a significant effect on the reduction of impulsivity and self-criticism in adolescents with physical disabilities. Due to the easy training of this stress management program, it is recommended that the program be used by psychologists of the Association of the Disabled to reduce impulsivity and self-criticism levels of people with disabilities.

Item Type: Article
Persian Title: اثربخشی برنامه مدیریت استرس بر کاهش تکانشوری و خودانتقادی در نوجوانان دارای معلولیت جسمانی
Persian Abstract: پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی برنامه مدیریت استرس بر کاهش تکانشوری و خودانتقادی در نوجوانان دارای معلولیت جسمانی انجام شد. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه نوجوانان معلول عضو انجمن معلولین شهر اردبیل )تحت نظارت اداره بهزیستی( در نیمه دوم سال 1932 بودند که از بین آنان تعداد 93 نفر انتخاب و در دو گروه آزمایش ) 11 نفر( و کنترل) 11 نفر( به صورت تصادفی جایگزین شد. گروه آزمایش 13 جلسه 33 دقیقه ای برنامه آموزشی مدیریت استرس دریافت کرد. برای گردآوری داده دها در پیش آزمون و پس آزمون از پرسشنامه تکانشگری بارات و مقیاس سطوح خود انتقادی استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیره ) MANCOVA ( انجام شد که برای این منظور از نرم افزار آماری SPSS نسخه 23 بهره گرفته شد. نتایج نشان داد برنامه آموزشی مدیریت استرس تأثیر معناداری بر کاهش تکانشوری و خودانتقادی در نوجوانان دارای معلولیت جسمانی داشت. با توجه به آموزش آسان این برنامه مدیریت استرس، پیشنهاد می گردد که برنامه مذکور از سوی روانشناسان انجمن معلولین به منظور کاهش تکانشگری و سطوح خودانتقادی افراد دارای معلولیت مورد استفاده قرار گیرد.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 23 Jan 2021 06:26
Last Modified: 23 Jan 2021 06:26
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12425

Actions (login required)

View Item View Item