The effectiveness of stress management program on reducing Emotions of Shame and Guilt in students with physical disabilities

سیاوشی, نسیم and محمد حسینی, سودا and محمدی اصل, راحله The effectiveness of stress management program on reducing Emotions of Shame and Guilt in students with physical disabilities. The effectiveness of stress management program on reducing Emotions of Shame and Guilt in students with physical disabilities.

[img] Text
53.pdf

Download (688kB)

Abstract

The aim of the present study was to evaluate the effectiveness of stress management program on reducing Emotions of Shame and Guilt in students with physical disabilities. The research method was experimental with pre-test and post-test design with control group. The statistical population of the study included all disabled adolescents who were members of the Ardabil Disabled Association (under the supervision of the Welfare Department) in the second half of 1331, of which 32 were selected and randomly divided into two experimental groups (11) and control (11 people). Was replaced. The experimental group received 12 32-minute sessions of the Stress Management Training Program. In order to collect data, shame and guilt readiness scale was used (Cohen et al., 2211). Data analysis of multivariate analysis of covariance (MANCOVA) was performed using SPSS statistical software version 22. The results showed that stress management training program had a significant effect on reducing feelings of shame and guilt in students with physical / motor disabilities (p <2021). Based on the obtained results, it can be stated that providing stress management program training on reducing feelings of shame and guilt in students with physical / motor disabilities can be an effective training on reducing negative emotions in students with physical / motor disabilities.

Item Type: Article
Persian Title: اثربخشی برنامه مدیریت استرس بر کاهش احساس شرم و گناه در دانش آموزان دارای معلولیت جسمانی/حرکتی
Persian Abstract: هدف مطالعه حاضر بررسی اثربخشی برنامه مدیریت استرس بر کاهش احساس شرم و گناه در دانش آموزان دارای معلولیت جسمانی/حرکتی بود. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه نوجوانان معلول عضو انجمن معلولین شهر اردبیل )تحت نظارت اداره بهزیستی( در نیمه دوم سال 1331 بودند که از بین آنان تعداد 32 نفر انتخاب و در دو گروه آزمایش ) 11 نفر( و کنترل) 11 نفر( به صورت تصادفی جایگزین شد. گروه آزمایش 12 جلسه 32 دقیقه ای برنامه آموزشی مدیریت استرس دریافت کرد. به منظور گردآوری داده دها از مقیاس آمادگی شرم و گناه )کوهن و همکاران، 2211 ( استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیره ( MANCOVA ( با بهرهگیری از نرم افزار آماری SPSS نسخه 22 صورت گرفت. نتایج نشان داد برنامه آموزشی مدیریت 2/ استرس تأثیر معناداری بر کاهش احساس شرم و گناه در دانشآموزان دارای معلولیت جسمانی/حرکتی داشت ) 21 p< .) براساس نتیجه به دست آمده قابل بیان است که ارائه آموزش برنامه مدیریت استرس بر کاهش احساس شرم و گناه در دانش آموزان دارای معلولیت جسمانی/حرکتی میتواند آموزشی موثر در خصوص کاهش هیجانات منفی دانش آموزان دارای معلولیت جسمانی/حرکتی باشد.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 23 Jan 2021 06:26
Last Modified: 23 Jan 2021 06:26
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12426

Actions (login required)

View Item View Item