Comparison of basic psychological needs and emotions self-conscious among the mothers of children has conduct disorder and Hyperactivity Disorder / Attention Deficit

یزدانی اورتاکند, فرزانه and عطایی, زینب and قباد زاده, سجاد Comparison of basic psychological needs and emotions self-conscious among the mothers of children has conduct disorder and Hyperactivity Disorder / Attention Deficit. Comparison of basic psychological needs and emotions self-conscious among the mothers of children has conduct disorder and Hyperactivity Disorder / Attention Deficit.

[img] Text
54.pdf

Download (925kB)

Abstract

The aim of this study was to Comparison of basic psychological needs and emotions self-conscious among the mothers of children has conduct disorder and Hyperactivity Disorder/ Attention Deficit (Causal-comparative method). In this study, 27 mothers of children with coping disorder and ADHD who were referred to Ardabil Fatemi Hospital in 7112 were selected in an accessible manner. The research instruments were two questionnaires of the levels of mind theory and basic psychological needs. Multivariate analysis of variance (MANOVA) was used to analyze the data. There is a significant difference between autonomy (p<45177, p<15134) and shame (p<15132, p<15132) between the two groups of mothers of children with conduct disorder and attention deficit hyperactivity disorder. However, there is no significant difference between the two groups of mothers of children with conduct disorder and attention deficit / hyperactivity disorder in the components of competence, communication, guilt, indifference and pride (p<1517). These results highlight the importance of paying attention to the conscious emotions and psychological needs of mothers of this type of children in improving the educational status, social communication, cognitive development and emotional evaluation of the child.

Item Type: Article
Persian Title: مقایسه نیازهای اساسی روانشناختی و عواطف خودآگاه در مادران کودکان دارای اختلال سلوک و اختلال بیش فعالی /نقص توجه
Persian Abstract: مطالعه حاضر با هدف مقایسه بین نیازهای اساسی روانشناختی وعواطف خوداگاه در مادران کودکان دارای اختلال سلوک و اختلال بیش فعالی / نقص توجه به روش مقطعی)ع ل ی- مقایسهای( انجام شد. در این پژوهش 27 نفر از مادران کودکان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای و اختلال بیش فعالی / نقص توجه که در سال 1338 به بیمارستان فاطمی اردبیل مراجعه کرده بودند به شیوه در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش دو پرسشنامه سطوح نظریه ذهن و نیازهای اساسی روانشناختی بود. به منظور تحلیل دادهها ازروش تحلیل واریانس چند متغیری ) MANOVA 4/ ( استفاده شد. بین خودمختاری ) 777 F= 1/134 ، p< ( و شرم 7/371( F= 1/172 ، p< ( در بین دو گروه مادران کودکان دارای اختلال سلوک و اختلال بیش فعالی/ نقص توجه تفاوت معناداری وجود دارد. اما در مولفههای شایستگی، ارتباط، گناه، بی تفاوتی و غرور در بین دو گروه مادران کودکان دارای 1/ اختلال سلوک و اختلال بیش فعالی/ نقص توجه تفاوت معناداری وجود ندارد) 17 p> (. این نتایج اهمیت توجه به عواطف خودآگاه و نیازهای روانشناختی مادران این نوع کودکان را در بهبود وضعیت تحصیلی، ارتباط اجتماعی، رشد شناختی و ارزیابی هیجانی کودک برجسته میسازد.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 23 Jan 2021 06:26
Last Modified: 23 Jan 2021 06:26
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12427

Actions (login required)

View Item View Item