Comparison of theory of mind and the emotions self-conscious among the mothers of children has conduct disorder and oppositional defiant disorder

قبادزاده, سجاد and عطایی, زینب and یزدانی اورتاکند, فرزانه Comparison of theory of mind and the emotions self-conscious among the mothers of children has conduct disorder and oppositional defiant disorder. Comparison of theory of mind and the emotions self-conscious among the mothers of children has conduct disorder and oppositional defiant disorder.

[img] Text
55.pdf

Download (657kB)

Abstract

The aim of this study was to Comparison of theory of mind and the emotions self-conscious among the mothers of children has conduct disorder and oppositional defiant disorder (causal-comparative) method. In this study, 27 mothers of children with congestive heart failure and behavioral disorders who had referred to Fatemi Hospital in Ardabil in 2112 were selected in an accessible manner. The research instruments were two questionnaires of the theory of mind and the scale of adult emotional awareness. Multivariate analysis of variance (MANOVA) was used to analyze the data. Findings showed that there was no significant difference between the theory of mind and conscious emotions such as guilt, shame, indifference and pride between the two groups of mothers of children with coping disorder and behavioral disorders (p <1017). These results highlight the importance of attention to mind theory (recognizing the thoughts of others) and the conscious (negative and positive) emotions of mothers of this type of children in improving their educational, occupational and social status and the development of the child's emotional assessment.

Item Type: Article
Persian Title: مقایسه نظریه ذهن و عواطف خودآگاه در بین مادران کودکان دارای اختلال سلوک و اختلال نافرمانی مقابلهای
Persian Abstract: این مطالعه با هدف مقایسه نظریه ذهن و عواطف خودآگاه در بین مادرانکودکان دارای اختلال سلوک و اختلال نافرمانی مقابله ای به روش مقطعی)علّی- مقایسه ای( انجام شد. در این پژوهش 27 نفر از مادران کودکان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای و اختلال سلوک که در سال 1338 به بیمارستان فاطمی اردبیل مراجعه کرده بودند به شیوه در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش دو پرسشنامه تئوری ذهن و مقیاس عواطف خودآگاه بزرگسالان بود. به منظور تحلیل دادهها ازروش تحلیل واریانس چندمتغیری (MANOVA) استفاده شد. یافته های نشان داد بین نظریه ذهن و عواطف خودآگاه از جمله احساس گناه، شرم، بیتفاوتی و غرور در بین دوگروه مادران کودکان دارای اختلال نافرمانی مقابله ای و اختلال سلوک تفاوت معناداری وجود ندارد 1/17( p> (. این نتایج اهمیت توجه به نظریه ذهن )شناخت افکار دیگران( و هیجان های خودآگاه )منفی و مثبت( تاثیرگذار مادران این نوع کودکان را در بهبود وضعیت تحصیلی، شغلی و ارتباط اجتماعی و رشد ارزیابی هیجانی کودک برجسته میسازد
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 23 Jan 2021 06:25
Last Modified: 23 Jan 2021 06:25
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12428

Actions (login required)

View Item View Item