Study and Analysis the Tourist Behaviour in Relation to Traditional Food

Haji heidary, Fahime and Bashokouh Ajirlo, Mohammad and Rahimi kolor, Hossein and Zarei, Ghasem (2017) Study and Analysis the Tourist Behaviour in Relation to Traditional Food. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (بررسی و تحلیل رفتار گردشگران در رابطه با خوراک سنتی)
Fahime Haji heidary.pdf

Download (907kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

Management of growing tourism destinations needs to identify the tourist wants and requirements. the tourist behavior comprehensive perception is one of the ways to help to decision-making in this field. Usually, behavioral patterns of tourists in tourism destinations are influenced by several factors. This study is done with aim of searching the tourist behavior in relation to the traditional food choice and achieve to a suitable pattern of management and planning of tourism destinations and products in the city of Qazvin according to “ Theory of planned behavior “ and it is tested and evaluated individual and environmental factors and food properties and the purchase intention of tourists with respect to the influencing factors on the tourists’s behavior. The results of this study are evaluated by data analysis of 391 questionnaires with using structural equation modeling analysis with PLS method, to identify the effect of individual and environmental factors and food properties. For all variables is calculated cronbach’s alpha coefficient above 83% that indicating the high reliability of the questionnaire questions. The results show that except attitude towards traditional food and appearance and taste of traditional food that have not had a significant effect on purchase intention of tourists, other variables had a significant impact. In the end, limitations and suggestions posed. Keywords: consumer behavior, traditional food, food tourists, food tourism

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: بررسی و تحلیل رفتار گردشگران در رابطه با خوراک سنتی
Persian Abstract: مدیریت مقاصد در حال رشد گردشگری، نیازمند شناسایی خواسته ها و نیازهای گردشگران است. یکی از راه‌های کمک به تصمیم‌گیری در این زمینه، درک جامع رفتار گردشگران می‌باشد. معمولاً الگوهای رفتاری گردشگران در مقصدهای گردشگری تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. این پژوهش با هدف بررسی رفتار گردشگران در رابطه با انتخاب غذای سنتی در راستای درک بهتر نیات خرید گردشگران در رابطه با غذای سنتی و دستیابی به الگوی مناسب برای مدیریت و برنامه‎ریزی مقاصد و محصولات گردشگری در شهرستان قزوین بر اساس نظریه رفتار برنامه‌ریزی شده انجام شده است و با توجه به عوامل تاثیرگذار بر رفتار گردشگران، عوامل فردی و عوامل محیطی موثر بر رفتار گردشگران و ویژگی‌های غذایی و نیت خرید گردشگران را مورد آزمون و ارزیابی قرار داده است. یافته‌های پژوهش از طریق، تحلیل داده‌های حاصل از 391 پرسشنامه، با استفاده از روش تحلیل مدل‌سازی معادلات ساختاری به روش PLS، برای شناسایی اثر عوامل فردی و عوامل محیطی و ویژگی‌های غذا مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته است. برای تمامی متغیرها، ضریب آلفای کرونباخ بالای 83% محاسبه شد که نشان از پایایی بالای سوالات پرسشنامه است. نتایج حاصله نشان‌دهنده آن است که به جز نگرش نسبت به غذای سنتی و شکل ظاهری و طعم غذای سنتی که تاثیر معناداری بر نیت خرید گردشگران نداشته‌اند بقیه متغیرها تاثیر معناداری داشته‌اند. در پایان نیز محدودیت‌ها و پیشنهادات مطرح شده است. كليد واژه¬ها: رفتار مصرف‌کننده، غذا سنتی، گردشگران غذا، گردشگری غذا
Supervisor:
SupervisorE-mail
Bashokouh Ajirlo, MohammadUNSPECIFIED
Rahimi kolor, HosseinUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Zarei, GhasemUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Literature & Humanities > Department of Management and Economy
Divisions > Faculty of Literature & Humanities > Department of Management and Economy
Divisions: Subjects > Faculty of Literature & Humanities > Department of Management and Economy
Faculty of Literature & Humanities > Department of Management and Economy
Date Deposited: 23 Oct 2018 11:04
Last Modified: 23 Oct 2018 11:04
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1243

Actions (login required)

View Item View Item