Spiritual intelligence and resilience of mothers of autistic and cerebral palsy students

رضایی, سعید and علیزاده, یاسمن Spiritual intelligence and resilience of mothers of autistic and cerebral palsy students. Spiritual intelligence and resilience of mothers of autistic and cerebral palsy students.

[img] Text
56.pdf

Download (683kB)

Abstract

The aim of this study was to investigate the relationship between spiritual intelligence and resilience in mothers of children with autism and mothers with cerebral palsy children. This research was a descriptive research. The statistical population includes all mothers of students in rehabilitation centers and special schools for autism and cerebral palsy in Tehran in 2۸۸۶-2۸2۸. ۰۸ students from the total target community; Forty students with autism and ۰۸ students with cerebral palsy were selected from the target population as a sample available, and through their students, their mothers were given access to information. Amiram and Dryer spiritual intelligence questionnaire and Connor and Davidson resilience questionnaire were used to collect data. Pearson correlation coefficient was used for data analysis. The results of the analysis showed that mothers with high spiritual intelligence also had higher resilience. Due to the significant role of spiritual intelligence and resilience, giving importance to it in the fields of education and treatment can greatly help improve the quality of society.

Item Type: Article
Persian Title: هوش معنوی و تاب آوری مادران دانش آموزان اتیستیک و فلج مغزی
Persian Abstract: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش معنوی و تاب آوری مادران کودک با اختلال اتیسم و مادران دارای کودک فلج مغزی انجام شده است. این پژوهش به لحاظ گرداوری اطلاعات از نوع تحقیقات توصیفی همبستگی و به لحاظ هدف بنیادی مبی باشد. جامعه آماری، شامل کلیه مادران دانش اموزان مراکز توانبخشی و مدارس ویژه اتیسم و فلج مغزی شهر تهران در ۶۹ می باشد. از بین کل جامعه هدف تعداد ۰۸ دانش آموز؛ ۰۸ دانش آموز با اختلال اتیسم و ۰۸ دانش آموز با - سال ۶۹ عارضه فلج مغزی از جامعه هدف بصورت نمونه دردسترس انتخاب شدند و از طریق دانش آموزان به مادران آنها برای گرفتن اطلاعات دسترسی حاصل شد. برای گردآوری داده ها، از پرسشنامه هوش معنوی آمرام و درایر و پرسشنامه تاب آوری کانر و دیویدسون استفاده شد. برای تحلیل داده از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل یافته ها نشان داد، مادرانی که دارای هوش معنوی بالایی بودند از قدرت تاب آوری بالتری هم برخوردار بودند. با توجه به نقش قابل توجه هوش معنوی و تاب آوری اهمیت دادن به آن در حیطه های آموزش و درمان می تواند کمک زیادی به بهبود و کیفیت جامعه کند.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 23 Jan 2021 06:25
Last Modified: 23 Jan 2021 06:25
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12430

Actions (login required)

View Item View Item