Effectiveness of dual parent- child interaction therapy on aggression and its dimensions (overt and relational) of children aged 5-7 years with disinhibited social engagement

جعفری, طاهره Effectiveness of dual parent- child interaction therapy on aggression and its dimensions (overt and relational) of children aged 5-7 years with disinhibited social engagement. Effectiveness of dual parent- child interaction therapy on aggression and its dimensions (overt and relational) of children aged 5-7 years with disinhibited social engagement.

[img] Text
59.pdf

Download (867kB)

Abstract

Since the teaching the dual parent-child interaction program is effective in treating extrinsic disorders of children with devastating behaviors, The purpose of this study was to investigate the effectiveness of parent-child interactive therapy on aggression and its dimensions (overt and relational) in children with disinhibited social engagement disorder with attention deficit / hyperactivity disorder. This was a quasi-experimental study with pretest-posttest and control group design. Sample consisted of 03 children with disinhibited social engagement disorder with attention deficit / hyperactivity disorder were randomly selected and assigned to control and experimental groups. The parent-child interactive treatment program was administered to the experimental group. Data were collected using by child morbidity questionnaire (3911), shahim relational and overt aggression questionnaire (3913). The results of multivariate analysis of covariance showed that dual parent-child interactive therapy was effective on aggression and aggression relational children aged 5 to 7 years with disinhibited social engagement disorder with attention deficit / hyperactivity disorder is effective..

Item Type: Article
Persian Title: ساله مبتلا به - اثربخشی درمان تعاملی دوگانهی والد کودک بر پرخاشگری وابعادآن)آشکار و رابطه ای( کودکان 7 آمیختگی اجتماعی بازداری نشده همراه با اختلال نقص توجه/ بیشفعالی
Persian Abstract: از آنجا که آموزش برنامه تعاملی دوگانه ی والد-کودک در درمان اختلالات برون ریزانه ورفتارهای ویرانگر کودکان مؤثر است، بدین منظور، پژوهش حاضر، باهدف بررسی اثربخشی درمان تعاملی والد کودک بر پرخاشگری و ابعاد آن)آشکار و رابطه ای( 7 ساله مبتلا به اختلال آمیختگی اجتماعی بازداری نشده همراه با اختلال نقص توجه/ بیشفعالی انجام شد. این - در کودکان 5 پژوهش نیمه آزمایشی و با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. نمونه شامل 03 نفر از کودکان مبتلا به اختلال آمیختگی اجتماعی بازداری نشده همراه با اختلال نقص توجه/ بیشفعالی بود که به شکل تصادفی انتخاب ودر دو گروه کنترل وآزمایش گمارش شدند. برنامه درمان تعاملی دوگانه والد-کودک برای گروه آزمایش اجرا شد. جمعآوری دادهها با پرسشنامه علائم مرضی کودک 3( انجام گرفت. نتایج تحلیل کواریانس چند / 3(، پرخاشگری آشکار و رابطهای شهیم)پایایی 13 / )پایایی 11 5 ساله مبتلا به - متغیری نشان داد درمان تعاملی دوگانه والد-کودک تنها بر پرخاشگری و پرخاشگری رابطه ای کودکان 7 اختلال آمیختگی اجتماعی بازداری نشده همراه با اختلال نقص توجه/ بیش فعالی موثر است.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 23 Jan 2021 06:24
Last Modified: 23 Jan 2021 06:24
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12434

Actions (login required)

View Item View Item