The Role of mobile Phone Addiction, Anxiety, Stress, and Depression in Predicting Academic Burnout in High School Male Students

بخشش بروجنی, میکائیل and فرج پور نیری, سپیده The Role of mobile Phone Addiction, Anxiety, Stress, and Depression in Predicting Academic Burnout in High School Male Students. The Role of mobile Phone Addiction, Anxiety, Stress, and Depression in Predicting Academic Burnout in High School Male Students.

[img] Text
61.pdf

Download (1MB)

Abstract

The purpose of this study was to investigate the role of mobile phone addiction, anxiety, stress, and depression in predicting academic burnout in high school students. The research method was descriptive and correlational, and the statistical population included whole male high school students in Nir city in the academic year 2119-12. One hundred students were selected by cluster sampling and completed the Maslach burnout inventory, Cell- phone Overuse Scale (COS), and the Stress, Anxiety, and Depression Scale (DASS-22). Data were evaluated by Pearson correlation and multiple regression by the stepwise method. The results showed that mobile phone addiction, anxiety, stress, and depression have a direct relationship with academic burnout (p <1011). These components were significant predictors of 92 percent of students' academic burnout variance. It is suggested to consider the effective role of mobile phone addiction, anxiety, stress, and depression in assessing and preventing students' academic burnout.

Item Type: Article
Persian Title: نقش اعتیاد به تلفن همراه، اضطراب، استرس و افسردگی در پیشبینی فرسودگی تحصیلی دانشآموزان پسر دبیرستانی
Persian Abstract: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش اعتیاد به تلفن همراه، اضطراب، استرس و افسردگی در فرسودگی تحصیلی دانش آموزان پسر دبیرستانی انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان 69 بود. ازاینبین 111 نفر با نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و - دبیرستانهای پسرانه شهرستان نیر در سال تحصیلی 69 پرسشنامههای فرسودگی تحصیلی مسلش، اعتیاد به تلفن همراه ) COS ( و مقیاس استرس، اضطراب و افسردگی ) DASS-) 22 را تکمیل کردند. دادهها با همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش گامبهگام ارزیابی شدند. نتایج پژوهش نشان داد >1/ که اعتیاد به تلفن همراه، اضطراب، استرس و افسردگی رابطه مستقیمی با فرسودگی تحصیلی دارند ) 11 p (. همچنین مؤلفههای یادشده، پیشبین معنادار 92 درصد واریانس فرسودگی تحصیلی دانشآموزان بودند. پیشنهاد میشود که در بررسی و پیشگیری از فرسودگی تحصیلی دانشآموزان به نقش مؤثر اعتیاد به تلفن همراه، اضطراب، استرس و افسردگی نیز توجه شود.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 23 Jan 2021 07:13
Last Modified: 23 Jan 2021 07:13
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12436

Actions (login required)

View Item View Item