The effectiveness of cognitive-behavioral therapy on mothers with children with behavioral-emotional disorders in elementary school students

باغبدرانی, شیرین The effectiveness of cognitive-behavioral therapy on mothers with children with behavioral-emotional disorders in elementary school students. The effectiveness of cognitive-behavioral therapy on mothers with children with behavioral-emotional disorders in elementary school students.

[img] Text
62.pdf

Download (670kB)

Abstract

The aim of this study was to determine the effectiveness of cognitive-behavioral therapy on mothers with children with behavioral-emotional disorders in primary school students. The research method is semi-experimental and with pre-test-post-test design with control group. The statistical population of this study was all primary school students in Ahvaz in the academic year 7311-7373. In the sampling method, 93 people were randomly selected and then randomly divided into experimental and control groups. Rutter's emotional behavioral questionnaire (Parents' Form, 1111) was used to collect information. The mothers then underwent eight sessions (two sessions per week) in the experimental group and two hours each session, and the control group did not receive any intervention. After completing the course, both groups were re-evaluated (post-test). Findings showed that the mean score of behavioral-emotional disorders in the post-test was lower than in the experimental group. Therefore, cognitive-behavioral therapy affects mothers with children with behavioral-emotional disorders in elementary school students.

Item Type: Article
Persian Title: اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر مادران دارای کودکان اختلالات رفتاری- هیجانی دانش آموزان دوره ابتدایی
Persian Abstract: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر مادران دارای کودکان اختلالات رفتاری- هیجانی دانش آموزان دوره ابتدایی انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه 1911 بوده است. در روش نمونه گیری - آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان دوره ابتدایی شهر اهواز در سال تحصیلی 1911 93 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برای ) گرداوری اطلاعات از پرسشنامه اختلال رفتاری هیجانی راتر)فرم والدین، 1111 استفاده شد. سپس مادران در گروه آزمایش طی هشت جلسه )دو جلسه در هفته( و هر جلسه دو ساعت مورد مداخله قرار گرفتند و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. بعد از اتمام دوره، هر دو گروه مجدداً مورد ارزیابی )پس آزمون( قرار گرفتند. یافته های پژوهش نشان داد که میانگین نمره اختلالات رفتاری- هیجانی در پس آزمون نسبت به پیش آزمون در گروه آزمایش کاهش پیدا کرده است. بنابراین درمان شناختی رفتاری بر مادران دارای کودکان اختلالات رفتاری- هیجانی دانش آموزان دوره ابتدایی تاثیر دارد.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 23 Jan 2021 06:54
Last Modified: 23 Jan 2021 06:54
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12437

Actions (login required)

View Item View Item