The Effectiveness of Anger Management intervention program on the Improvement of on positive and negative emotion in Oppositional Defiant disorder

رضایی, سعید and علیزاده, یاسمن The Effectiveness of Anger Management intervention program on the Improvement of on positive and negative emotion in Oppositional Defiant disorder. The Effectiveness of Anger Management intervention program on the Improvement of on positive and negative emotion in Oppositional Defiant disorder.

[img] Text
63.pdf

Download (1MB)

Abstract

Anger is one of the natural emotions in Lives of individuals. Nevertheless, the defect of anger control is characteristic of many disorders such as personality disorder, psychosomatic disorder, schizophrenia,… . According to Novaco,s cognitive – clinical approach , external events have been evaluated in cognition and lead to a physiological response that it has been interpreted with individual differently and eventually it get to expose reactions such as physical – verbal counteraction, passively aggression and avoidable isolation. Problematic characteristic of this emotion is its activation, expression and effect without adequate control on it and will cause to negative physical, mental, environmental effects, … . The purpose of this research has been assess the effectiveness of anger management education on the improvement of general health in first grade of female high school students in ۹th area of education in Tehran.Among of high schools in ۹th area of education in Tehran city, one school was selected by simple random sampling and 83 high school students assigened in experimental and control groups randomly . The type of research was semi – experimental with pre – post test experimental and control groups and GHQ inventory used too. Experimental group received ۹ sessions of ۷5 minutes of anger management education program . T – Test used to process of data. Anger management education was effective (p<5051) on reduction of physical symptoms (t=40511), anxiety and sleep disturbance (t=۹0888), depression (t=200۹۹) and improvement of social efficiency (t=- 0042۷).

Item Type: Article
Persian Title: تدوین و بررسی اثربخشی برنامه مداخله ای مدیریت خشم بر عواطف مثبت و منفی نوجوانان با اختلال نافرمانی مقابله ای
Persian Abstract: پژوهش حاضر، با هدف تدوین برنامه آموزش مدیریت خشم و بررسی اثربخشی آن بر بهبود سلامت عمومی دانش آموزان نوجوان ۷۹ انجام شده است. با استفاده از نمونه گیری خوشه ای، از میان مناطق آموزش و پرورششهر - دختر دوره متوسطه در سال ۷۹ تهران، منطقه شش، به طور تصادفی انتخاب شد و از بین دبیرستانهای منطقه شش، یک مدرسه دخترانه دوره متوسطه به صورت تصادفی انتخاب و از بین آنها نیز، 83 نفر دانش آموز، به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. و بعد 1۷ نفر در گروه آزمایشی و 1۷ نفر در گروه کنترل بصورت تصادفی جایگزین شدند. کاربندی آزمایش)متغیر مستقل(، که یک برنامه مداخله ای است، در 12 مرحله جداگانه، با توجه به مبانی نظری هیجانها، در دو بعد محتواو فرایند تدوین شد. برنامه طراحی شده، قبل از اجرای نهایی به صورت مطالعه مقدماتی بر روی گروه کوچک پنج نفری از جامعه هدف به مدت شش جلسه دو ساعته اجرا شد و سرانجام بعد از بررسی مشکلات محتوایی، نحوه اجرا، مدت زمان اجرا و.. به صورت نهایی در 12 جلسه آموزش متوالی، هرجلسه به مدت دو و نیم ساعت، برای گروه آزمایشی، اجرا شد. ابزارهای به کار رفته در این پژوهش، مقیاس ارزیابی سلامت عمومی GHQ بود. نتایج حاصل با استفاده از آزمونهای پیشرفته آماری از جمله تحلیل کوواریاس چند متغیره و آزمون T 5/ ، تحلیل شدند و اغلب فرضیه ها،در سطح الفای ) 50 p< ( معنی دار شدند. یافتههای بدست آمده، تفاوت معناداری را بین نمرات دو گروه)آزمایشی و کنترل( در پیش آزمون و پس آزمون نشان داد و این نشان میدهد که برنامه آموزش مدیریت خشم بر بهبود سلامت عمومی نوجوانان گروه آزمایشی اثربخش بوده است. در مجموع یافته های حاصل نشان داد که برنامه آموزش مدیریت خشم، میتواند به عنوان راهبرد مداخله ای اثربخش، برای بهبود سلامت عمومی گروه هدف به کار برده شود.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 23 Jan 2021 06:53
Last Modified: 23 Jan 2021 06:53
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12438

Actions (login required)

View Item View Item