Rajaei, Fahimeh and Atadokht, Akbar and Hajloo, Nader and Basharpour, Sajjad (2016) Effectiveness of group poetry therapy on positive and negative syndrome and emotional expression in chronic schisopherenia spectrum patients. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text (اثربخشی شعردرمانی گروهی بر بهبود نشانگان مثبت و منفی و شیوه ابراز هیجان بیماران مزمن طیف اسکیزوفرن)
Fahimeh Rajaei.pdf Download (818kB) |
Abstract
The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of group poetry therapy on positive and negative syndromes and emotional expressivity of chronic schizophrenia spectrum patients. Thus, an experiment has been conducted as pre-test, post-test with control group design. The population study was consisted schizophrenia patients that were kept in Psychotherapy Institutes of Ardabil City. Twenty-two men were randomely selected regarding initial considerations and were divided into 2 groups as test and control. Poetry therapy was carried on experimental group for 11 sessions, and the other group did not receive any therapy. Positive and Negative Syndrome Scale (PANSS) was used for data collection. Emotional expression was measured through Persian version of Berkeley Expressivity Questionnaire and data were analyzed using analysis of covariance on SPSS-22. The results showed that the mean marks of post test trial group in negative and positive syndromes were significantly diminished through poetry therapy in intervention group (P<0.05). Also, it has been showed that positive expressivity (PE) was significantly enhanced in intervention group and negative expressivity (NE) and impulse strength (IS) were significantly diminished, but these parameters did not change significantly in control group at the end of trial. The use of poetry as an intervention nonpharmaceutical treatment played a significant role on chronic schizophrenia spectrum patients that can be applied by psychologists in therapy centers. Keywords: emotional expressivity, group poetry therapy, positive and negative syndromes, schizophrenia
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | اثربخشی شعردرمانی گروهی بر بهبود نشانگان مثبت و منفی و شیوه ابراز هیجان بیماران مزمن طیف اسکیزوفرن | ||||||
Persian Abstract: | پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی شعردرمانی گروهی در بهبود نشانگان مثبت و منفی و شیوه ابراز هیجان بیماران مزمن طیف اسکیزوفرن انجام شد. این پژوهش به صورت آزمايشي در قالب طرح پيش آزمون –پس آزمون با گروه کنترل اجرا شده است. جامعه پژوهش شامل بيماران بستري در مراکز درمان و توانبخشي شهر اردبيل بود. از طریق نمونه گیری خوشه ای مرکز نگهداری و توانبخشی دارالشفا از بين اين بيماران با استفاده از روش نمونه گيري تصادفی( با رعایت ملاک ورود) تعداد 22 نفر انتخاب شده و در دو گروه آزمايش و کنترل گمارده شدند. یازده جلسه شعردرماني گروهي براي گروه آزمايش انجام شد و گروه کنترل هيچ گونه مداخله¬اي دريافت نکرد. براي جمع¬آوري داده¬ها از مقياس نشانگان مثبت ومنفي(PANSS ) و پرسشنامه بیانگری هیحانی برکلی استفاده شد و داده¬ها با آزمون کواريانس تحليل شد. نتايج نشان داد که ميانگين نمرات آزمودني¬هاي گروه آزمايش در نشانگان مثبت و منفي در مرحله پس آزمون کمتر از نمرات آزمودني¬هاي گروه کنترل بود (P<0/05) و بعد از اعمال مداخله، ابرازگری مثبت بیماران گروه آزمایش افزایش یافت و شدت تکانه و ابرازگری منفی آنان کاهش پیدا کرد. اين پژوهش نشان داد که شعردرماني گروهي به عنوان يک درمان غيردارويي بر روي بيماران مزمن طيف اسکيزوفرن اثربخش است و مي¬تواند مورد استفاده متخصصان باليني در مراکز درماني قرار گيرد. كليد واژه¬ها: اسکيزوفرني، شعردرماني گروهي، شیوه ابراز هیجان، نشانگان مثبت و منفي | ||||||
Supervisor: |
|
||||||
Advisor: |
|
||||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||||
Date Deposited: | 23 Oct 2018 11:04 | ||||||
Last Modified: | 23 Oct 2018 11:04 | ||||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1244 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |