Comparison of peer acceptance and social self-perception in students with and without aggression

سراج محمدی, پریسا Comparison of peer acceptance and social self-perception in students with and without aggression. Comparison of peer acceptance and social self-perception in students with and without aggression.

[img] Text
65.pdf

Download (887kB)

Abstract

This study was conducted to compare peer acceptance and social self-perception in students with and without aggression. The method of the present study was causal-comparative (case-control). The statistical population of this study included all male students of the second year of high school in Ardabil in the academic year 2111-2121. Statistically selected. In order to collect data, the multidimensional school anger questionnaire, peer acceptance questionnaire and self-perception questionnaire were used. Data analysis was performed by multivariate analysis of variance (MANOVA) test for which SPSS statistical software was used. The results showed that there was a significant difference between peer acceptance and social self-perception in students with and without aggression (p<1011). According to the results, students with aggression had lower scores in peer acceptance and social self-perception compared to students without aggression. Based on the results, it is suggested that school counselors and psychologists pay attention to peer acceptance and social self-perception when working with aggressive students.

Item Type: Article
Persian Title: مقایسه پذیرش همسالان و خودادراکی اجتماعی در دانش آموزان با و بدون پرخاشگری
Persian Abstract: این پژوهش به منظور مقایسه پذیرش همسالان و خودادراکی اجتماعی در دانشآموزان با و بدون پرخاشگری صورت گرفت. روش پژوهش حاضر علّی-مقایسه )مورد-شاهدی( بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانشآموزان پسر دوره دوم 1911 بودند که به روش نمونه گیری دردسترس تعداد 121 نفر ) 01 دانشآموز - متوسطه شهر اردبیل در سالتحصیلی 1911 دارای پرخاشگری و 01 نفر دانشآموز بدون پرخاشگری( به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامة چندبعدی خشم مربوط به مدرسه، پرسشنامه پذیرش همسالان و پرسشنامه خودادراکی استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره ) MANOVA ( انجام شد که برای این منظور از نرم افزار آماری SPSS بهره گرفته شد. نتایج نشان داد بین پذیرش همسالان و خودادراکی اجتماعی در دانشآموزان با و بدون پرخاشگری تفاوت 1/ معنیداری وجود دارد ) 11 p< (. براساس نتایج دانشآموزان دارای پرخاشگری در مقایسه با دانش آموزان بدون پرخاشگری نمرات پایینی در پذیرش همسالان و خودادراکی اجتماعی کسب کردند. براساس نتایج پیشنهاد می شود که مشاوران و روانشناسان مدارس در زمان کار با دانش آموزان پرخاشگری بر پذیرش همسالان و خودادراکی اجتماعی توجه نمایند.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 23 Jan 2021 06:53
Last Modified: 23 Jan 2021 06:53
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12441

Actions (login required)

View Item View Item