"Review of relationship between stanford binet's fragment scales & executive functions of students with learning disorder"

Tayyeb, Morteza and Mohammad Ebrahimi, Ahmad and Gorji, Reza "Review of relationship between stanford binet's fragment scales & executive functions of students with learning disorder". "Review of relationship between stanford binet's fragment scales & executive functions of students with learning disorder".

[img] Text
8.pdf

Download (623kB)

Abstract

Objective: Review of relationship between stanford binet's fragment scales & executive functions of students with learning disorder Method: This article is corrolative-descriptive and the aim society are all the referred students to "Mahdasht (Karaj) Learning Disorder Center". Among them, we used 50 referrd students as a sample. We also used colich questionaire (2002) and stanford binet intelligent scale (2003) for gathering data and then analyse it with SPSS software. Findings: Results show that there is a semantic relationship between most of stanford binet's fragment scales and fragment scales of colich executive functional test in level of%5. Conclusion: accordin to semantic relationship between variabels of research, it seems that improvement of executive fanctons of students with learning disorder can affect on reduction of symptom of those students.

Item Type: Article
Persian Title: بررسی رابطه میان خرده مقیاس‌های استنفورد-بینه با کارکردهای اجرایی در دانش‌آموزان با اختلالات یادگیری
Persian Abstract: هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه میان خرده مقیاس‌های استنفورد-بینه با کارکردهای اجرایی در دانش‌آموزان با اختلالات یادگیری است. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه شامل تمامی دانش آموزان مراجعه‌کننده به مرکز اختلال یادگیری ماهدشت کرج می‌باشد که از این میان۵0 نفر به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شد. پرسشنامه کولیج (2002) و مقیاس هوشی استنفورد بینه (2003) برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده شد و داده‌ها با نرم‌افزار spss تجزیه تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که میان بیشتر خرده مقیاس‌های استنفورد بینه با خرده مقیاس‌های آزمون کارکرد اجرایی کولیج رابطه معناداری وجود دارد (P<0/05). بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به وجود رابطه معنادار میان متغیرهای پژوهش به نظر می‌رسد که تقویت کارکردهای اجرایی دانش آموزان با اختلال یادگیری می‌تواند در کاهش علائم دیده‌شده در دانش آموزان با اختلال یادگیری مؤثر باشد.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 23 Jan 2021 06:51
Last Modified: 23 Jan 2021 06:51
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12443

Actions (login required)

View Item View Item