Relationship between hardiness and job satisfaction in female teachers in exceptional schools

khatibi, Samaneh and taherabadi, Shokoofeh and asgharnejad, Fatemeh Relationship between hardiness and job satisfaction in female teachers in exceptional schools. Relationship between hardiness and job satisfaction in female teachers in exceptional schools.

[img] Text
9.pdf

Download (557kB)

Abstract

Aim: The aim of this study was to investigate the relationship between hardiness and job satisfaction in female teachers in exceptional schools. Method: This study was a descriptive correlational study. The statistical population of the study consisted of female teachers working in exceptional schools in Tehran who were teaching in the academic year of 2019-2020. Using the available sampling method, 43 teachers of these schools were selected as statistical samples. To collect the data, Ahvaz Psychological hardiness Questionnaire (1998) and Smith, Kendall and Hallin (1969) questionnaire were used and Pearson correlation was used to analyze the data. Data were analyzed by SPSS software. Results: According to the research results, there is a positive and significant relationship between psychological hardiness and job satisfaction of female teachers in exceptional schools. Conclusion: There is a positive and significant relationship between psychological hardiness and job satisfaction of exceptional school teachers.

Item Type: Article
Persian Title: رابطه بین سرسختی روانشناختی و رضایت شغلی در معلمان زن مدارس استثنایی
Persian Abstract: هدف: هدف این پژوهش بررسی رابطه بین سرسختی روانشناختی و رضایت شغلی در معلمان زن مدارس استثنایی می‌باشد. روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را معلمان زن شاغل در مدارس استثنایی شهر تهران تشکیل دادند که در سال تحصیلی 99-1398 مشغول به تدریس بودند. با روش نمونه‌گیری در دسترس 43 معلم این مدارس به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه سرسختی روانشناختی اهواز (1377) و پرسشنامه اسمیت،کندال و هالین (1969) استفاده شد و نیز برای تحلیل داده‌ها از همبستگی پیرسون استفاده شد. همچنین داده‌ها به کمک نرم‌افزارSPSS تحلیل شدند. یافته ها: با توجه به نتایج پژوهش، بین سرسختی روانشناختی و رضایت شغلی معلمان زن مدارس استثنایی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. نتیجه گیری: سرسختی روانشناختی با رضایت شغلی معلمان مدارس استثنایی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 23 Jan 2021 06:57
Last Modified: 23 Jan 2021 06:57
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12447

Actions (login required)

View Item View Item