Effectiveness of Stress Management Training on Parenting Stress and Psychological Ability of Mothers with Children Special Needs

روحی, شهناز and ناصری فدافن, ملکه Effectiveness of Stress Management Training on Parenting Stress and Psychological Ability of Mothers with Children Special Needs. Effectiveness of Stress Management Training on Parenting Stress and Psychological Ability of Mothers with Children Special Needs.

[img] Text
70.pdf

Download (867kB)

Abstract

The purpose of this study was to investigate Effectiveness of Stress Management Training on Parenting Stress and Psychological Ability of Mothers with Children Special Needs. The statistical population of this study was all mothers of children with special needs in Shahrood city whose children were enrolled in Semnan province by special education administration in the school year 69-69 and were diagnosed and studying with special needs students. Sampling method was available in this study. Participants included 03 mothers with special needs children (19 in the experimental group and 19 in the control group). 19 subjects were selected randomly and a stress management program was administered to them. Data were collected through two psychological tools including Parenting Stress Index (Abidin, 1663) and Standard Psychological Ability Questionnaire (Thomas & Voltheus, 1663) that participants answered in both pre-test and post-test stages. Then, in order to evaluate the data, covariance analysis was performed after entering the data into SPSS statistical software. The results of this study showed that stress management training had a significant effect on reducing parental stress and increasing the psychological ability of mothers with special needs children in post-test (P <31331).

Item Type: Article
Persian Title: اثربخشی آموزش مدیریت استرس بر تنش والدگری و توانمندی روانشناختی مادران دارای فرزند با نیازهای ویژه
Persian Abstract: این پژوهش به بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس، بر تنش والدگری و توانمندی روانشناختی مادران دارای فرزند با نیاز ویژه انجام شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه مادران دارای فرزند با نیازهای ویژه در شهرستان شاهرود بود که فرزندشان 69 از سوی مدیریت آموزشوپرورش استثنایی استان سمنان، دارای مجوز ثبتنام بهعنوان دانشآموز با - در سال تحصیلی 69 نیازهای ویژه تشخیص و مشغول به تحصیل بودند. روش نمونهگیری در این پژوهش از نوع نمونهگیری در دسترس بود. افراد شرکتکننده شامل 03 نفر از مادرانِ دارای فرزندِ با نیاز ویژه ) 19 نفر در گروه آزمایش و 19 نفر در گروه کنترل( بودند. 19 نفر بهصورت تصادفی انتخاب و برنامه مقابله با استرس بر روی آنها اجرا شد. اطلاعات این پژوهش از طریق دو ابزار روانشناختی شامل شاخص تنیدگی والدین )آبیدین ، 1663 ( و پرسشنامه استاندارد توانمندی روانشناختی )توماس و ولتهوس ، 1663 ( جمعآوری شد که شرکتکنندگان در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون به آن پاسخ دادند. سپس بهمنظور بررسی دادههای حاصله، پس از واردکردن این دادهها به نرمافزار آماری SPSS ، تحلیل کوواریانس به اجرا درآمد. نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش مدیریت استرس اثر معناداری در کاهش تنش والدگری و افزایش توانمندی روانشناختیِ مادرانِ 3/ دارای فرزند با نیاز ویژه در پسآزمون داشته است ) 331 (P< .
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 23 Jan 2021 06:57
Last Modified: 23 Jan 2021 06:57
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12448

Actions (login required)

View Item View Item