The Effectiveness of Active Memory Training Strategies on Expressive Language and Receptive Language Performance of Slow Learners Students

Shirzadi, Parastoo and Ghasemi, Moslem and Mousavi, Amir Hossein The Effectiveness of Active Memory Training Strategies on Expressive Language and Receptive Language Performance of Slow Learners Students. The Effectiveness of Active Memory Training Strategies on Expressive Language and Receptive Language Performance of Slow Learners Students.

[img] Text
7.pdf

Download (1MB)

Abstract

The purpose of the present study was to investigate the effectiveness of active memory training strategies on the performance of expressive and received language in slow learners Students. The research design was semi experimental with pretest-posttest with control group. The statistical population of the study consisted of all slow learner students in first and second grades of elementary school in Isfahan who referred to speech therapy centers in the first half of 1398. In this study purposeful sampling method was used to select the sample group. For this purpose, 30 students were selected purposefully from the slow learners students referred to speech therapy centers and based on the inclusion criteria and they were randomly assigned into two experimental and control groups. The tools used in the present study were the Test of Language Development. Primary, c1997, 3rd (TOLP-P: 3) and Wechsler intelligence scale for children 4th edition (WISC-IV), subsequently, participants in the experimental group received 12 sessions of 45-minute active memory training. Finally, the data were analyzed by multivariate analysis of covariance (MANCOVA). The results of multivariate analysis of covariance showed that active memory training led to a significant increase in expressive and receptive language performance in slow learners students (P <0.01). Therefore, the findings of this study showed that active memory training can be used as an effective intervention approach to improve the expressive and receiving language performance of slow learners.

Item Type: Article
Persian Title: اثربخشی آموزش راهبردهای حافظه فعال بر عملکرد زبان بیانی وزبان دریافتی دانش‌آموزان دیرآموز
Persian Abstract: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای حافظه فعال بر عملکرد زبان بیانی و زبان دریافتی دانش‌آموزان دیرآموز بود. طرح پژوهش بصورت پیش¬آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان دیرآموز پایه های اول و دوم ابتدایی شهر اصفهان بودند که در نیمه اول سال 1398 جهت دریافت خدمات درمانی و توانبخشی به مراکز گفتاردرمانی شهر اصفهان مراجعه می نمودند. در این پژوهش برای انتخاب گروه نمونه از روش نمونه‌گیری هدفمند استفاده شد. بدین منظور به صورت هدفمند از بین دانش‌آموزان دیرآموز مراجعه کننده به مراکز گفتاردرمانی و براساس معیارهای ورود به پژوهش تعداد 30 دانش آموز انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر عبارت بودند از: آزمون رشد زبانTOLD-P :3)) و مقیاس هوشی وکسلر کودکان ویرایش-4(WISC- IV). پس از آن، شرکت کنندگان در گروه آزمایش طی 12 جلسه 45 دقیقه ای برنامه آموزش حافظه فعال را دریافت نمودند. نهایتا داده ها با روش تحلیل کواریانس چندمتغیره(MANCOVA) مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش حافظه فعال منجر به افزایش معنادار عملکرد زبان بیانی و دریافتی در دانش آموزان دیرآموزش شده است(01/0>P). لذا یافته‌های این مطالعه نشان داد که آموزش حافظه فعال می‌تواند به‌عنوان یک رویکرد مداخله¬ای مؤثر جهت بهبود عملکرد زبان بیانی و زبان دریافتی دانش آموزان دیرآموز مورداستفاده قرار گیرد
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 23 Jan 2021 06:57
Last Modified: 23 Jan 2021 06:57
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12449

Actions (login required)

View Item View Item