The Effect of group training positive parenting program (Triple-P) on mental well-being of mothers and social skills and creativity of onder-line student Elementary school in razan city

خرم آبادی, یداله and عرفانی, نصراله and وکیلی, مرتضی The Effect of group training positive parenting program (Triple-P) on mental well-being of mothers and social skills and creativity of onder-line student Elementary school in razan city. The Effect of group training positive parenting program (Triple-P) on mental well-being of mothers and social skills and creativity of onder-line student Elementary school in razan city.

[img] Text
71.pdf

Download (855kB)

Abstract

Abstract The purpose of this study was evaluating the Effectiveness of Positive Parenting Program (Triple-P) on mental well-being of mothers and social skills and creativity of onder-line student Elementary school in razan city . . In this empirical study, 33 mothers of children with mental retardation were selected by random sampling (Multistage sampling) and randomly were assigned into experimental and control groups. Members of experimental group received positive parenting Program of Sunders (1333) during 8 weeks. The data collection tools were Kayez and Maghremo(2333) Subjective Well Being(SWS) Questionnaire and Gersham and Elliot (1333) Social Skills(SSRS) Questionnaire, and the Abedi(1333) Creativity(CT) Questionnaire. The data were analyzed using multivariate covariance. The study results showed that Triple-P was effective on mental well-being of mothers and social skills and creativity of onder line student Elementary school in razan (3,555= Partial 2 ؛3,555=Wilks' Lambda ؛ <3,31P , 5,12123(=, )3F ،3,111 =effect .) Effectiveness of Triple-P on mental well-being of mothers and social skills and creativity of onder-line student and it is suggested that training sessions be held for this kind of parents And more specialized meetings for schools ander line student Will be held.

Item Type: Article
Persian Title: تأثیر آموزش برنامه گروهی والدگری مثبت بر بهزیستی ذهنی مادران و مهارت های اجتماعی و خلاقیت دانش آموزان دیرآموز شهرستان رزن
Persian Abstract: هدف این مطالعه، تاثیرآموزش برنامه گروهی والدگری مثبت بر بهزیستی ذهنی مادران و مهارتهای اجتماعی و خلاقیت دانش آموزان دیرآموز مقطع ابتدایی شهرستان رزن میباشد. در این مطالعه آزمایشی 33 نفر از مادران دانشآموزان دیرآموز مقطع ابتدایی شهرستان رزن بصورت نمونهگیری تصادفی مرحلهای انتخاب شدند و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و گواه جای گرفتند. اعضای گروه آزمایش در طی 8 جلسهی دو ساعته تحت آموزش برنامه والدگری مثبت بر اساس الگوی ساندرز 1333 ( قرار گرفتند. ابزارهای گردآوری دادهها شامل پرسشنامههای بهزیستی ذهنی ) ( SWS ، ) ( کی یز و ماگیارمو ) 2333 مهارت های اجتماعی ) SSRS ( گرشام و الیوت ) 1333 ( و خلاقیت ) CT ( عابدی ) 1332 ( بود. دادههای حاصل بهوسیله آزمون کوواریانس چند متغییره تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش والدگری مثبت بر بهزیستی ذهنی مادران ، مهارت های =3/ اجتماعی و خلاقیت دانش آموزان دیر آموز مقطع ابتدایی شهرستان رزن تأثیر دارد ) 555 Partial =3/555 ؛ 2 Wilks' Lambda 3/31 ؛ <P , 23(=5/121 , )3 F 3/111 = اندازه اثر(.آموزش گروهی مادران دانشآموزان دیرآموز به روش والدگری ، مثبت بر بهزیستی ذهنی، مهارت های اجتماعی و خلاقیت دانشآموزان دیرآموز تأثیرگذار است و پیشنهاد میشود که جلسات آموزشی مداوم برای والدین طراحی و انجام شود و جلسات تخصصی بیشتری برای مدارس پذیرای دانش آموزان دیرآموز برگزار گردد.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 23 Jan 2021 07:12
Last Modified: 23 Jan 2021 07:12
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12451

Actions (login required)

View Item View Item