The relationship between job resiliency and job self-efficacy with job burnout of exceptional student’s teachers

شیخ الاسلامی, علی and رجبی, عاطفه The relationship between job resiliency and job self-efficacy with job burnout of exceptional student’s teachers. The relationship between job resiliency and job self-efficacy with job burnout of exceptional student’s teachers.

[img] Text
72.pdf

Download (810kB)

Abstract

The present study aims to investigating the relationship between job resiliency and job self-efficacy with job burnout of exceptional student’s teachers. The research method was descriptive-correlation. The statistical population of this research was all exceptional student’s teachers in Ardabil city during the academic year of 2111-2119, that among them, 111 exceptional student’s teachers were selected by available sampling method and responses were Job Resiliency Questionnaire for Teachers in Sotomayor (2112), Rigs and Knight Career Self-Efficacy Questionnaire (1881) and Maslach's job burnout (1891). Data analysis was performed through Pearson’s Correlation Coefficient and Regression analysis. The results of the study showed that the significant negative correlation between job resiliency and job self-efficacy with job burnout of exceptional student’s teachers. Also, the results of regression analysis revealed that job resilience and job self-efficacy have the potential to predict the burnout of exceptional student’s teachers (P<1011). Therefore, it can be concluded that job resiliency and job self-efficacy are related to job burnout of exceptional student’s teachers, which requires the attention of authorities, educators and families to these variables.

Item Type: Article
Persian Title: رابطهی تابآوری شغلی و خودکارآمدی شغلی با فرسودگی شغلی معلّمان دانشآموزان استثنایی
Persian Abstract: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی تابآوری شغلی و خودکارآمدی شغلی با فرسودگی شغلی معلّمان دانشآموزان استثنایی انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش را تمامی معلّمان دانشآموزان 1981 تشکیل میدادند که از میان آنها 111 معلّم به روش نمونهگیری در دسترس - استثنایی شهر اردبیل در سالتحصیلی 89 بهعنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامهی تابآوری شغلی معلّمان آموزش ویژهی سوتومایور ) 2112 (، پرسشنامهی خودکارآمدی شغلی ریگز و نایت ) 1881 ( و پرسشنامهی فرسودگی شغلی مسلش ) 1891 ( پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین تابآوری شغلی و خودکارآمدی شغلی با فرسودگی شغلی معلّمان دانشآموزان استثنایی رابطهی منفی معناداری وجود دارد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که تابآوری شغلی و خودکارآمدی شغلی توان پیشبینی فرسودگی شغلی معلّمان دانشآموزان >1/ استثنایی را دارند ) 11 P (. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که تابآوری شغلی و خودکارآمدی شغلی از متغیرهای مرتبط با فرسودگی شغلی معلّمان دانشآموزان استثنایی میباشند که نیازمند توجه و برنامهریزی هستند.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 23 Jan 2021 06:56
Last Modified: 23 Jan 2021 06:56
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12452

Actions (login required)

View Item View Item