The Primary school teachers living experiences of the students with special needs presence in regular school classrooms

سلیمانی, اسماعیل and سرشار, مهدیه The Primary school teachers living experiences of the students with special needs presence in regular school classrooms. The Primary school teachers living experiences of the students with special needs presence in regular school classrooms.

[img] Text
74.pdf

Download (685kB)

Abstract

Special needs in the form of psychological behavioral disorders, learning disabilities, and physical disabilities affect students' learning processes. The purpose of this study is to investigate the lived experiences in primary school teachers about the presence of students with special needs in the normal schools classrooms. This research has been done with a qualitative approach, and in a phenomenological method, with 12 primary teachers (7 female and 9 male teachers). The goal-based sampling method is to achieve data saturation and to use data, semi-structured interview form has been used. Using Lincoln and Guba’s (1559) quadruple standards, the reliability of the research was confirmed, and then thematic analysis was used based on the "thematic network" technique was used to analyze the data. The results showed that the experiences of the selected teachers in statistical sample can be categorized in terms of integrated education in form of 3 main or selected topics (opportunities, challenges and needs) and 21 sub-topics. Based on the research findings, it can be concluded that the integrated educational plan, like the presence of students with special needs in normal classrooms, may have positive results, but the implementation of this plan in schools may convey many challenges or problems. In order to solve this, educational programs and curriculums should be reviewed, the space and facilities of schools should be solved in order to overcome the existing deficiencies and shortcomings, and appropriate information about the plan should be informed and addressed.

Item Type: Article
Persian Title: تجارب زیستهی معلمان دوره ابتدایی از حضور دانش آموزان با نیازهای ویژه در کلاسهای درس مدارس عادی
Persian Abstract: نیازهای ویژه به صورت اختلالات رفتاری-روانی، نارساییهای یادگیری و ناتوانیهای جسمانی بر فرایند آموزش دانش آموزان اثر دارند. هدف از اجرای این پژوهش، بررسی تجارب زیسته ی معلمان دوره ابتدایی از حضور دانشآموزان با نیازهای ویژه در کلاسهای درس مدارس عادی بوده است. این پژوهش با رویکرد کیفی، و به شیوه پدیدارشناسی با تعداد 12 معلم ابتدایی) 7 معلم زن و 9 معلم مرد ( انجام شده است. روش نمونه گیری مبتنی بر هدف تا رسیدن به اشباع داده ها بوده و در آن برای گردآوری اطلاعات، از فرم مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شده است. با استفاده از معیارهای چهارگانه لینکلن و گوبا 1559 (، قابلیت اعتماد پژوهش مورد تأیید قرار گرفت و سپس برای تحلیل داده ها از روش تحلیل مضمون یا تماتیک مبتنی ( استفاده شد. نتایج حاصل نشان داد که می توان تجارب معلمان منتخب نمونهی آماری را، در » شبکه مضامین « بر تکنیک خصوص آموزش تلفیقی در قالب 3 مضمون اصلی یا منتخب ) فرصتها، چالشها و بایست ها( و 21 مضمون فرعی یا محوری دسته بندی کرد. بر اساس یافته های تحقیق می توان نتیجه گرفت که طرح آموزش تلفیقی، یعنی حضور دانش آموزان دارای نیازهای ویژه در کلاسهای درس عادی، میتواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد، اما اجرای این طرح در مدارس عملاً با چالش ها و مشکلات عدیده ای مواجه است که باید برای رفع آنها، برنامه های آموزشی و درسی مورد بازنگری قرار گیرد، فضا و امکانات مدارس بررسی و نسبت به رفع کمبودها و نارسایی های موجود اقدام شود، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی مناسب راجع به طرح مذکور صورت گیرد.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 23 Jan 2021 07:12
Last Modified: 23 Jan 2021 07:12
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12457

Actions (login required)

View Item View Item