A study of equality of educational opportunities at second level of high school among educational districts of Lorestan Province in 1394-95

Zohrabi, Fahimeh and Moraadi, Masuod and Rezaei Sharif, Ali and Ghamari Kivi, Hossein (2016) A study of equality of educational opportunities at second level of high school among educational districts of Lorestan Province in 1394-95. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (بررسی برابری فرصت‌های آموزشی در دوره دوم متوسطه در بین مناطق آموزشی استان لرستان سال تحصیلی 95-1394)
Fahimeh Zohrabi.pdf

Download (636kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The present research studies equality of educational opportunities at second level of high school among educational districts of Lorestan Province in 1394-95. This study aims at determining the equal state of educational opportunities among educational districts by separating males from females. This is a descriptive survey in which the statistical methods were used such as selection index, Gini coefficient, Lorenz curve, and two-dimensional tables as well as descriptive studies (percentage, frequency…). The population includes 24-educational regions of Lorestan. The results from the study show that: 1) there is a difference between male and female students and rural and urban educational districts in access to educational opportunities. Regions such as Alshter, Poldokhtar, Khorram Abad, Chegani and Koohdasht with selection index of more than 1 case were of affluent area and regions including Azena, Aligoodarz, Broojerd, Delfan with selection index of less than 1 were known as poor areas. The rural areas such as Alshtar, Broojerd and Durud with selection index of less than 1 were known as poor regions and areas such as Poldokhtar, Khoramabad and Romeshgan with selection index of more than 1 were ordered in affluent ones. Also, urban female students with Gini coefficient of G= 0.0057 benefitted from more educational opportunities than rural female students with G= 0.13. 2) Rural and urban students have no equal educational environment. 3) Districts of the province have no equal teachers in number and level and there is a significant difference in this case between regions of the province. Rural areas are of a good state in access to teachers. 4) Urban students have better position in availability of intelligent classroom than rural ones. Keywords: equality of educational opportunities, student to teacher ratio, student to classroom ratio, Gini coefficient

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: بررسی برابری فرصت‌های آموزشی در دوره دوم متوسطه در بین مناطق آموزشی استان لرستان سال تحصیلی 95-1394
Persian Abstract: در پژوهش حاضر به بررسی برابری فرصت‌های آموزشی در دوره دوم متوسطه در بین مناطق آموزشی استان لرستان در سال تحصیلی 95-1394 پرداخته شده است. هدف پژوهش تعیین وضعیت برابری فرصت‌های آموزشی در بین مناطق آموزشی به تفکیک دختر و پسر بوده است. این پژوهش از نوع توصیفی – پیمایشی است و از روش‌های آماری شاخص انتخاب، ضریب جینی، منحنی لورنز و جداول دوبعدی و نیز از آمار توصیفی (درصدها، فراوانی و ...) استفاده شده است. جامعه آماری شامل مناطق 24گانه آموزشی استان لرستان می‌باشد و نمونه برابر با جامعه می‌باشد که: نتایج پژوهش نشان می‌دهد: 1- بین دختران و پسران، و مناطق آموزشی شهری و روستایی از لحاظ دسترسی به فرصت‌های آموزشی تفاوت وجود دارد، مناطق شهری الشتر، پلدختر، خرم‌آباد، چگنی و کوهدشت با شاخص انتخاب بیشتر از یک مناطق مرفه و مناطق آموزشی ازنا، الیگودرز، بروجرد، دلفان، دورود با شاخص انتخاب کمتر از یک جز مناطق محروم بوده‌اند. مناطق روستایی الشتر، بروجرد و دورود، با شاخص انتخاب کمتر از یک مناطق آموزشی محروم و پلدختر، خرم‌آباد و رومشگان با شاخص انتخاب بیشتر از یک در مناطق مرفه آموزشی قرار گرفته‌اند. همچنین دختران شهری با ضریب جینی 0057/0=G نسبت به دختران روستایی با ضریب جینی 13/0=G از فرصت‌های آموزشی بیشتری برخوردار بوده‌اند.2- دانش‌آموزان در مناطق شهری و روستایی به طور برابر از فضای آموزشی برخوردار نیستند.3- مناطق استان به یک نسبت متعادل از وجود معلمان برخوردار نبوده‌اند و تفاوت زیادی بین مناطق و نواحی استان وجود دارد. مناطق روستایی از لحاظ دسترسی به معلم وضعیت بسیار مناسبی دارند.4-دانش‌آموزان مناطق آموزشی شهری نسبت به مناطق روستایی از نظر دسترسی و در اختیار داشتن کلاس هوشمند در وضعیت بهتری قرار دارند. كليد واژه¬ها: برابری فرصت‌های آموزشی، نسبت شاگرد به معلم، نسبت شاگرد به کلاس درس، ضریب جینی
Supervisor:
SupervisorE-mail
Moraadi, MasuodUNSPECIFIED
Rezaei Sharif, AliUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Ghamari Kivi, HosseinUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 23 Oct 2018 11:09
Last Modified: 23 Oct 2018 11:09
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1246

Actions (login required)

View Item View Item