Effectiveness of assertiveness training in students with low self-confidence: case study

Karami, Sahar and Mardani, sara Effectiveness of assertiveness training in students with low self-confidence: case study. Effectiveness of assertiveness training in students with low self-confidence: case study.

[img] Text
17.pdf

Download (431kB)

Abstract

The purpose of the current study was to determine the effectiveness of assertiveness training in students with low self- confidence.The design of this project was case study with a female student. Statistical populations were all the female students in the first grade of elementary school in Zanjan in the 2020-2021 academic year. The sample of research who was selected as a target was a 7-year-old girl at first-grade elementary school. Then assertiveness training was presented in 8 sessions to her. Data were collected by using a self-confidence questionnaire (made by a researcher) and analyzed by using comparison means. The results showed assertiveness training is effective in increasing student self -confidence. Therefore, before the intervention, the individual's score on the self- confidence test was 62, which indicates a low self-confidence, and after the intervention, it reached 29. The findings of this study showed the importance of assertiveness training in increasing self-confidence. Therefore, using assertiveness training can be a step towards increasing students' self-confidence.

Item Type: Article
Persian Title: اثربخشی آموزش جرات مندی در دانش آموزان با اعتماد به نفس پایین: مطالعه تک موردی
Persian Abstract: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش جرات مندی در دانش آموزان با اعتماد به نفس پایین بود. طرح پژوهش به صورت مطالعه تک موردی با یک دانش آموز دختر بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانش آموزان دختر پایه اول ابتدایی دبستانهای دولتی شهر زنجان در سال تحصیلی 98-99 بودند. نمونه پژوهش دختر 7 ساله، د انش آموز پایه اول مقطع ابتدایی بود که به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب شد. سپس آموزش مهارت جراتمندی در 8 جلسه به وی ارائه شد. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه سنجش اعتماد به نفس (محقق ساخته) استفاده گردید. داده ها با با استفاده از مقایسه میانگین ها مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد آموزش جرات مندی در افزایش اعتماد به نفس دانش آموز موثر است. به این ترتیب که قبل از انجام مداخله، نمره فرد در آزمون اعتماد به نفس 62 بود که نشان دهنده پایین بودن اعتماد به نفس بود و بعد از انجام مداخله به 29 رسید. یافته های پژوهش حاضر نشانگر اهمیت آموزش جرات مندی در افزایش اعتماد به نفس بود. بنابراین با استفاده از آموزش جرات مندی می توان گامی در افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان برداشت.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 23 Jan 2021 08:01
Last Modified: 23 Jan 2021 08:01
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12465

Actions (login required)

View Item View Item