Effectiveness of Cataria Laughter Therapy (Laughter Yoga) on Generalized Anxiety in Children 6-12 Years Old

aghajani, Seifolah and abedi, somayeh and hoseini, Azam Effectiveness of Cataria Laughter Therapy (Laughter Yoga) on Generalized Anxiety in Children 6-12 Years Old. Effectiveness of Cataria Laughter Therapy (Laughter Yoga) on Generalized Anxiety in Children 6-12 Years Old.

[img] Text
18.pdf

Download (1MB)

Abstract

Anxiety is a negative emotion that is very common among people, especially children. Anxiety in children is diagnosed late due to lack of cognitive development and affects social, educational, and emotional functions, and if left untreated, it affects other stages of life and predicts some adult disorders; Therefore, timely diagnosis and treatment of anxiety disorders is important. Treatments for pediatric anxiety disorders include pharmacological, behavioral, and cognitive-behavioral therapies. Laughter therapy has also been considered recently. Objective: The main purpose of this study was to evaluate the effectiveness of laughter therapy on generalized anxiety in children. Method: The statistical population of the study is anxious children aged 6 to 12 years in Shahroud who have referred to psychology and psychiatric clinics and received a diagnosis of generalized anxiety. 30 people were selected as a sample and selected in two groups of laughter therapy and control Then the experimental group was presented with 10 sessions of 45 minutes and twice a week intervention. The research tool is the Spence Child Anxiety Scale (SCAS). The analysis of variance method has also been used for statistical analysis. Results: The findings indicate that laughter therapy has a significant effect on reducing children's anxiety.

Item Type: Article
Persian Title: اثربخشی خنده درمانی کاتاریا ( یوگای خنده) بر اضطراب تعمیم یافته کودکان 6-12سال
Persian Abstract: اضطراب نوعی هیجان منفی است که در میان مردم و بخصوص کودکان شیوع بالایی دارد. اضطراب در کودکان به دلیل عدم رشد شناختی دیر تشخیص داده شده و بر عملکردهای اجتماعی، تحصیلی، عاطفی تاثیر گذاشته و در صورت عدم درمان به موقع بر مراحل دیگر زندگی اثر می گذارد و پیش بینی کننده برخی اختلالات بزرگسالی می باشد؛ لذا تشخیص و درمان به موقع اختلالات اضطرابی حائز اهمیت است. روشهای درمانی اختلالات اضطرابی کودکان شامل درمانهای دارویی، رفتاری، شناختی رفتاری می باشد. بازی درمانی و خنده درمانی نیز اخیرا مورد توجه قرار گرفته است. هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی خنده درمانی بر اضطراب تعمیم یافته کودکان می باشد. روش: جامعه آماری تحقیق کودکان مضطرب 6 تا 12 ساله شهرستان شاهرود می باشد که به کلینیک های روان شناسی و روانپزشکی مراجعه و تشخیص اضطراب تعمیم یافته را دریافت نموده اند.30 نفر به صورت نمونه در دسترس انتخاب و در دو گروه خنده درمانی و کنترل قرار گرفتند و به گروه آزمایشی 10 جلسه 45 دقیقه ای و دو بار در هفته مداخله ارائه شده است. ابزار پژوهش مقیاس اضطراب کودکان اسپنس (SCAS) است همچنین برای تحلیل آماری از روش تحلیل واریانس استفاده شده است. نتایج: یافته ها حاکی از آن است که خنده درمانی بر کاهش اضطراب کودکان تاثیر معنا دار دارد.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 23 Jan 2021 07:59
Last Modified: 23 Jan 2021 07:59
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12467

Actions (login required)

View Item View Item