The effectiveness of the impulse control intervention program on the behavioral problems of mentally retarded students

rustaei, Massoumeh The effectiveness of the impulse control intervention program on the behavioral problems of mentally retarded students. The effectiveness of the impulse control intervention program on the behavioral problems of mentally retarded students.

[img] Text
21.docx.pdf

Download (1MB)

Abstract

The present study aimed to evaluate the effectiveness of the impulse control intervention program on the behavioral problems of mentally retarded students. The method of this research was quasi-experimental with pre-test and post-test design with control group. The study population consisted of all mentally retarded students who were studying in elementary school in the academic year of 1398-1397 in Tehran. In this study, 20 female students with mental retardation of the available sampling method were selected as the research sample. After completing the Ratter Behavioral Problems Questionnaire by teachers, the students were randomly assigned to two experimental (10 subjects) and control (10 subjects) groups. After that, the experimental group (10 people) received the impulse control intervention intervention program for 8 45-minute sessions. While the control group did not receive such training, the impulse control intervention program. After the intervention sessions, Rutter's behavioral problems questionnaire was again completed as a posttest by teachers of mentally retarded students. One-way analysis of covariance (ANCOVA) was used to analyze the data. The results showed that the impulse control intervention program reduced the behavioral problems of the mentally retarded students in the experimental group. Based on the findings of this study, it is possible to suggest impulse control from the intervention program with the aim of reducing the behavioral problems of mentally retarded students

Item Type: Article
Persian Title: اثربخشی برنامه مداخله ای کنترل تکانه بر مشکلات رفتاری دانش آموزان کم توان ذهنی
Persian Abstract: پژوهش حاضر، با هدف اثربخشی برنامه مداخله ای کنترل تکانه بر مشکلات رفتاری دانش آموزان کم توان ذهنی انجام شد. روش این پژوهش از نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه این پژوهش را کلیه دانش آموزان کم توان ذهنی که در سال تحصیلی 1398-1397در شهر تهران مشغول به تحصیل در مقطع ابتدایی بودند، تشکیل دادند. دراین پژوهش تعداد 20 دانش آموزدختر با کم توانی ذهنی روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. پس از تکمیل پرسشنامه مشکلات رفتاری راتر توسط معلمان، این دانش آموزان در دو گروه آزمایش(10نفر) و کنترل(10نفر) به شیوه تصادفی گمارش شدند. پس از آن گروه آزمایش(10نفر) به مدت 8 جلسه 45 دقیقه ای برنامه مداخله ای کنترل تکانه را دریافت کردند. در حالی که گروه کنترل چنین آموزشی را برنامه مداخله ای کنترل تکانه دریافت نکردند. بعد از پایان جلسات مداخله ای ، مجددا پرسشنامه مشکلات رفتاری راتر به عنوان پس آزمون توسط معلمان دانش آموزان کم توان ذهنی، تکمیل شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس یک راهه (ANCOVA) استفاده شد. یافته ها نشان دادکه برنامه مداخله ای کنترل تکانه موجب کاهش مشکلات رفتاری دانش آموزان کم توان ذهنی گروه آزمایش شده است. با توجه به یافته های این پژوهش می توان از برنامه مداخله ای کنترل تکانه را با هدف کاهش مشکلات رفتاری دانش آموزان کم توان ذهنی پیشنهاد داد.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 24 Jan 2021 10:03
Last Modified: 24 Jan 2021 10:03
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12470

Actions (login required)

View Item View Item