The effectiveness of play therapy sand on students' anxiety symptoms Mental retardation

Nouri, MohammadAli The effectiveness of play therapy sand on students' anxiety symptoms Mental retardation. The effectiveness of play therapy sand on students' anxiety symptoms Mental retardation.

[img] Text
22.pdf

Download (464kB)

Abstract

The aim of this study was to determine the effectiveness of play therapy sand on the anxiety symptoms of students with intellectual disabilities. The research method was semi-experimental with pre-test-post-test design with control group. The statistical population of this study consisted of all students with intellectual disabilities in Tehran in 1397. From the target population, 16 IQ students were selected using the available sampling method and randomly assigned to experimental (8 subjects) and control (8subjects) groups. Spence's anxiety questionnaire, Bart and Tartner (2003), was used to assess anxiety. In eight 40-minute sessions over two months, the experimental group received sand therapy play individually. In the end, both groups were re-evaluated. Data were analyzed using multivariate analysis of covariance. The findings showed that sand play therapy reduced the anxiety symptoms of students with intellectual disabilities. Based on the results obtained, play therapy sand can be used to reduce the anxiety symptoms of students with intellectual disabilities.

Item Type: Article
Persian Title: اثربخشی شن بازی درمانی بر علائم اضطراب دانش آموزان کم توان هوشی
Persian Abstract: پژوهش حاضر، با هدف تعیین اثربخشی شن بازی درمانی بر علائم اضطراب دانش آموزان کم توان هوشی انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان کم توان هوشی شهر تهران در سال 1397 بودند، تشکیل دادند. از بین جامعه هدف 16 دانش آموز کم توان هوشی با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش (8 نفر) و کنترل (8 نفر) به شیوه تصادفی گمارش شدند. از پرسشنامه اضطراب اسپنس، بارت وتارنر (2003)، برای ارزیابی اضطراب استفاده شد. گروه آزمایش در 8 جلسه 40 دقیقه‌ای در طول دو ماه شن بازی درمانی را به‌صورت انفرادی دریافت کرد. در پایان مجدداً هردو گروه مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته‌های این پژوهش نشان داد که شن بازی درمانی موجب کاهش علایم اضطراب دانش آموزان کم توان هوشی شد. با توجه به نتایج به‌دست‌آمده می‌توان از شن بازی درمانی به‌منظور کاهش علایم اضطراب دانس آموزان کم توان هوشی استفاده کرد.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 23 Jan 2021 09:19
Last Modified: 23 Jan 2021 09:19
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12471

Actions (login required)

View Item View Item