Comparison of parenting styles, emotional atmosphere and life satisfaction in families with children with mild mental disabilities and families with disabled children

Shakerinia, Iraj and Hossein khanza, Abbasali and Pirgheib, Razieh and shahnazdoust, Fatemeh Comparison of parenting styles, emotional atmosphere and life satisfaction in families with children with mild mental disabilities and families with disabled children. Comparison of parenting styles, emotional atmosphere and life satisfaction in families with children with mild mental disabilities and families with disabled children.

[img] Text
24.pdf

Download (1MB)

Abstract

The aim of the present study is to compare parenting, Emotional atmosphere and life satisfaction styles in families with mildly mentally retarded children and families Children without disorders. For the present study, a comparative causal research method has been used. The statistical population of the study consists of families with mildly mentally retarded children and families Children without disorders aged 8 to 15 years living in Isfahan in 2014-2013. The sample size is 200 people, which used random cluster sampling to select families of mentally retarded children, and simple random sampling was used to select families of children without disabilities. To conduct the research, questionnaires on parenting styles, emotional atmosphere of the family and life satisfaction were implemented and then analyzed through multivariate analysis of variance and t-test of two independent groups. The results show that comparative methods of authoritative and authoritarian parenting style in families with mildly disabled children have fewer disorders than in families with children, and the difference in facilitative parenting style in families with mildly mentally retarded children and families with children with significant disabilities is not. According to the research findings, the emotional atmosphere in families with children with mild mental retardation is lower and life satisfaction is higher in families with children with mild mental retardation. The results of this study show that not using authoritative parenting style has led to weak relationships between family members, which is affected by the presence of a mentally retarded child. Therefore, it is possible to increase the ways to improve the relationships between family members by teaching authoritative parenting style to families with children with intellectual disabilities.

Item Type: Article
Persian Title: مقایسه سبک‌های فرزندپروری، جو عاطفی و رضایت از زندگی در خانواده‌های واجدکودکان کم توان ذهنی خفیف و خانواده‌های کودکان فاقداختلال
Persian Abstract: هدف پژوهش حاضر مقایسه سبک‌هاي فرزندپروري، جو عاطفی و رضایت از زندگی در خانواده‌هاي واجد کودکان کم¬توان ذهنی خفیف و خانواده‌هاي کودکان فاقد اختلال می‌باشد. براي انجام پژوهش حاضر از روش پژوهشی علی-‌ مقایس‌هاي استفاده شده است. جامعه آماري پژوهش را خانواده‌هاي واجد کودکان کم¬توان ذهنی خفیف و خانواده‌هاي کودکان فاقداختلال با رده سنی 8 تا 15 سال ساکن شهر اصفهان در سال 1393-1392 تشکیل می‌دهند. حجم نمونه برابر 200 نفر است که براي انتخاب خانواده‌هاي کودکان کم¬توان ذهنی از نمونه‌گیري تصادفی خوشه¬اي و براي انتخاب خانواده¬هاي کودکان فاقد اختلال از روش نمونه‌گیري تصادفی ساده استفاده شد. جهت انجام پژوهش پرسشنامه‌هاي سبک‌هاي فرزندپروري، جو عاطفی خانواده و رضایت از زندگی اجرا گردید و سپس از طریق آزمون تحلیل واریانس چند‌متغیري و آزمون تی دو‌گروه مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان می‌دهد، روش‌هاي مقایس‌هاي سبک تربیتی مقتدرانه و مستبدانه در خانواده‌هاي واجد فرزند کم¬توان ذهنی خفیف در مقایسه با خانواده‌های دارای فرزند فاقد اختلال کمتر است و تفاوت سبک ‌تربیتی سهل‌گیرانه در خانواده‌‌های واجد فرزند کم توان ذهنی خفیف و خانواده‌های کودکان فاقد اختلال معنی‌دار نیست. براساس یافته‌های پژوهش، جو عاطفی در خانواده‌های واجد فرزند کم¬توان ذهنی خفیف، کمتر است و رضایت از زندگی در خانواده‌های واجد فرزند کم¬توان ذهنی خفیف، بیشتر است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که عدم استفاده از سبک‌فرزندپروري مقتدرانه منجر به ضعف روابط بین اعضاي خانواده شده که این تحت تاثیر حضور کودک کم¬توان ذهنی است. لذا می‌توان با آموزش سبک ‌تربیتی مقتدرانه براي خانواده‌هاي واجد فرزند کم¬توان ذهنی راه‌هاي بهبود روابط بین اعضاي خانواده را افزایش داد
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 23 Jan 2021 10:14
Last Modified: 23 Jan 2021 10:14
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12473

Actions (login required)

View Item View Item