Investigating the effect of cognitive-behavioral play therapy on the aggression of students with Mental retardation

Maleki1, Hamid and Seifi Asle Zanjani, Anita Investigating the effect of cognitive-behavioral play therapy on the aggression of students with Mental retardation. Investigating the effect of cognitive-behavioral play therapy on the aggression of students with Mental retardation.

[img] Text
25.pdf

Download (549kB)

Abstract

The aim of this study was to investigate the effect of behavioral therapy based on cognitive-behavioral outcome on the aggression of students with. This research was semi-experimental with pre-test and post-test design with control group. The study population consisted of all Mental retardationstudents who were studying in elementary school in Zanjan in the academic year 1398-1397. In this study, 30 students with low Mental retardationwere selected as available research samples. After completing the Bass and Perry (1992) aggression questionnaire, these students were randomly assigned to two experimental groups (15 subjects) and control subjects (15 subjects). The experimental group then received 35 minutes of behavioral therapy based on cognitive-behavioral therapy in 10 sessions. While the control group did not receive such training. After the intervention sessions, the questionnaires of both groups were re-evaluated. One-way analysis of covariance (ANCOVA) was used to analyze the data. Findings showed that the effect of cognitive-behavioral play therapy based on behavioral cognition reduced the aggression of students with Mental retardationin the experimental group. According to the findings of this study, play therapy based on cognitive-behavioral findings can be used to reduce the aggression of studentswitMental retardation.

Item Type: Article
Persian Title: بررسی تاثیر بازی درمانی مبتنی بر روی آورد شناختی رفتاری بر پرخاشگری دانش آموزان کم توان هوشی
Persian Abstract: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر بازی درمانی مبتنی بر روی آورد شناختی رفتاری بر پرخاشگری دانش آموزان کم توان هوشی بود. این پژوهش از نظر روش شناسی نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه این پژوهش را کلیه دانش آموزان کم توان هوشی که در سال تحصیلی 1398-1397در شهر زنجان مشغول به تحصیل در مقطع ابتدایی بودند، تشکیل دادند. دراین پژوهش تعداد 30 دانش آموز با کم توانی هوشی روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند . پس از تکمیل پرسشنامه پرخاشگريباسوپري(1992)، این دانش آموزان در دو گروه آزمایش(15نفر) و کنترل(15نفر) به شیوه تصادفی گمارش شدند. پس از آن گروه آزمایش در 10 جلسه 35 دقیقه بازی درمانی مبتنی بر روی آوردشناختی رفتاری را دریافت کرد دریافت کردند. در حالی که گروه کنترل چنین آموزشی را دریافت نکردند. بعد از پایان جلسات مداخله ای ، مجددا پرسشنامه هردو گروه مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کواریانسیک راهه (ANCOVA) استفاده شد. یافته ها نشان دادکه تاثیر بازی درمانی مبتنی بر روی آورد شناختی رفتاری موجب کاهش پرخاشگری دانش آموزان کم توان هوشی گروه آزمایش شده است. با توجه به یافته های این پژوهش می توان از بازی درمانی مبتنی بر روی آورد شناختی رفتاری در جهت کاهش پرخاشگری دانش آموزان کم توان هوشی استفاده کرد.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 23 Jan 2021 10:13
Last Modified: 23 Jan 2021 10:13
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12474

Actions (login required)

View Item View Item