Comparison of Deaf Students Adaptive Behavior in Integrated Schools with Deaf Students in Special Schools

ganj khani, mohammad and ganj khani, zahra Comparison of Deaf Students Adaptive Behavior in Integrated Schools with Deaf Students in Special Schools. Comparison of Deaf Students Adaptive Behavior in Integrated Schools with Deaf Students in Special Schools.

[img] Text
4.pdf

Download (384kB)

Abstract

Hearing problems affect the process of socialization. Children with hearing loss are delayed in communication and communication and social problems, and often are unable to form social and interaction relationships with peers and adults. Given this, the aim of this study was to compare adaptive behavior in integrated and special deaf students. In this causal-comparative study, the statistical population consisted of all deaf high school students in Zanjan in the 1397-98 academic year. Twenty deaf students from integrated schools and 20 deaf students from special schools were selected by simple random sampling, according to a survey conducted by the Thai Teachers Adaptive Behavior Act. Independent t-test was also used to analyze the data. The results showed that there was a significant difference between the two special and deaf groups in terms of adaptive behavior. It was also found that integrated deaf people have better performance in their sub-disciplines of leadership and mobility than exceptional school deaf people, while there was no significant difference between the two groups under the component of communication (sound imitation, noise and laughter).

Item Type: Article
Persian Title: بررسی مقايسه ای رفتار انطباقی دانش آموزان ناشنوای مدارس تلفیقی با دانش آموزان ناشنوای مدارس استثنائی
Persian Abstract: مشکل شنوایی فرایند اجتماعی شدن را تحت تأثیر قرار می دهد.کودکان داراي نارسایی شنوایی، با تأخیر در تحول و مشکلات ارتباطی و اجتماعی مواجه هستند و اغلب قادر به ایجاد رابطه اجتماعی و متقابل با همسالان و بزرگسالان نیستند. با توجه به این موضوع، هدف این پژوهش مقایسه رفتار انطباقی در دانش آموزان ناشنوای تلفیقی و ویژه بود. در این پژوهش علی- مقایسه ای، جامعه آماری را کلیه ی دانش آموزان ناشنوای مقطع متوسطه ی دوم شهر زنجان در سال تحصیلی 98-1397 تشکیل دادند. تعداد 20 دانش آموز ناشنوای مدارس تلفیقی و 20 دانش آموز ناشنوای مدارس ویژه به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده بودند، با پرسشنامه رفتار انطباقی وایلند که به معلمان این دانش آموزان داده شد، مورد سنجش قرار گرفتند. برای تحلیل داده ها نیز از آزمون t مستقل استفاده شد.نتایج نشان داد که بین دو گروه ناشنوای ویژه و تلفیقی از نظر رفتار انطباقی، تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین مشخص گردید که ناشنوایان تلفیقی در زیرمولفه های خود رهبری و جابه جایی عملکرد بهتری نسبت به ناشنوایان مدارس استثنائی دارند در صورتی که در زیر مولفه ی ارتباط(تقلید صوت، سروصدا و خندیدن) تفاوت معنی داری بین دو گروه مشاهده نشد.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 24 Jan 2021 10:07
Last Modified: 24 Jan 2021 10:07
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12495

Actions (login required)

View Item View Item